Przepisy prawne nakładające na pracowników wszystkich placówek oświatowych obowiązek reagowania na podejrzenie przemocy

12.02.2015

II. KODEKS POSTĘPOWANIA CYWILNEGO (Ustawa z dnia 17 listopada 1964r. Dz. U. 1964 nr 43 poz. 296).

art. 572.

§ 1.  Każdy, komu znane jest zdarzenie uzasadniające wszczęcie postępowania z urzędu, obowiązany jest zawiadomić o nim sąd opiekuńczy.

§ 2. o bowiązek wymieniony w § 1 ciąży przede wszystkim na urzędach stanu cywilnego, sądach, prokuratorach, notariuszach, komornikach, organach samorządu i administracji rządowej, organach policji, placówkach oświatowych, opiekunach społecznych oraz organizacjach i zakładach zajmujących się opieką nad dziećmi lub osobami psychicznie chorymi.

III. USTAWA O POSTĘPOWANIU W SPRAWACH NIELETNICH (Ustawa z dnia 26 października 1982 r. Dz. U. 1982 nr 35 poz. 228).

art. 4.

§ 1.  Każdy, kto stwierdzi istnienie okoliczności świadczących o demoralizacji nieletniego, w szczególności naruszanie zasad współżycia społecznego, popełnienie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku szkolnego lub kształcenia zawodowego, używanie alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawianie nierządu, włóczęgostwo, udział w grupach przestępczych, ma społeczny obowiązek odpowiedniego przeciwdziałania temu, a przede wszystkim zawiadomienia o tym rodziców lub opiekuna nieletniego, szkoły, sądu rodzinnego, policji lub innego właściwego organu.

§ 2.  Każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu czynu karalnego przez nieletniego, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym sąd rodzinny lub policję.

IV. USTAWA O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE (Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. Dz. U. 2005 nr 180 poz. 1493).

art. 12.

  1. Osoby, które w związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub zawodowych powzięły podejrzenie o popełnieniu ściganego z urzędu przestępstwa z użyciem przemocy w rodzinie, niezwłocznie zawiadamiają o tym policję lub prokuratora.
  2. Osoby będące świadkami przemocy w rodzinie powinny zawiadomić o tym policję, pro-kuratora lub inny podmiot działający na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
WSPÓŁPRACA Z INNYMI PODMIOTAMI

art. 9a pkt. 3 - 5

3. W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą przedstawiciele:

    1. jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
    2. gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;
    3. policji;
    4. oświaty;
    5. ochrony zdrowia;
    6. organizacji pozarządowych.

4. W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą także kuratorzy sądowi.

5. W skład zespołu interdyscyplinarnego mogą wchodzić także prokuratorzy oraz przedsta-wiciele podmiotów innych niż określone w ust. 3, działających na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

art. 9a pkt.11 - 12

11. W skład grup roboczych wchodzą przedstawiciele:

    1. jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
    2. gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;
    3. policji;
    4. oświaty;
    5. ochrony zdrowia.

12. W skład grup roboczych mogą wchodzić także kuratorzy sądowi, a także przedstawiciele innych podmiotów, specjaliści w dziedzinie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

V. ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW Z DNIA 13 WRZEŚNIA 2011 R. W SPRAWIE PROCEDURY NIEBIESKIE KARTY ORAZ WZORÓW FORMULARZY NIEBIESKA KARTA (DZ. U. 2011 NR 209 POZ. 1245).

§ 15

W ramach procedury przedstawiciel oświaty:

    1. udziela kompleksowych informacji o:

      • możliwościach uzyskania pomocy, w szczególności psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej, oraz wsparcia, w tym o instytucjach i podmiotach świadczących specjalistyczną pomoc na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie,

      • możliwościach podjęcia dalszych działań mających na celu poprawę sytuacji osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie,

    2. organizuje niezwłocznie dostęp do pomocy medycznej, jeżeli wymaga tego stan zdrowia osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie

    3. m oże prowadzić rozmowy z osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie, na temat konsekwencji stosowania przemocy w rodzinie oraz informuje te osoby o możliwościach podjęcia leczenia lub terapii i udziale w programach oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.

    4. diagnozuje sytuację i potrzeby osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, w tym w szczególności wobec dzieci;

    5. u dziela kompleksowych informacji rodzicowi, opiekunowi prawnemu, faktycznemu lub osobie najbliższej o możliwościach pomocy psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej oraz wsparcia rodzinie, w tym o formach pomocy dzieciom świadczonych przez instytucje i podmioty w zakresie specjalistycznej pomocy na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie.

 Warto pamiętać, że pracownik placówki oświatowej powinien rozpocząć procedurę Niebieskie Karty także w przypadku podejrzenia przemocy wobec osoby dorosłej, np. matki dziecka, ojca lub innych członków rodziny, np. kiedy dowie się o tym podczas spotkania z rodzicami.

Inne z kategorii

"Przemoc w rodzinie jako przesłanka rozpadu związku małżeńskiego w różnych aspektach prawnych- Prawo świeckie i kanoniczne"- przypomnienie

"Przemoc w rodzinie jako przesłanka rozpadu związku małżeńskiego w różnych aspektach prawnych- Prawo świeckie i kanoniczne"- przypomnienie

06.03.2023

czytaj dalej
Asystent dla pokrzywdzonego przestępstwem

Asystent dla pokrzywdzonego przestępstwem

02.08.2023

Właśnie wystartowała strona internetowa pilotażowego programu “Asystent...

czytaj dalej

Newsletter Niebieskiej Linii

Dołącz do biuletynu Niebieskiej Linii i otrzymuj wszystkie bieżące informacje o akcjach, szkoleniach, wydarzeniach oraz nowych artykułach.