Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia"
Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
Przemoc w rodzinie jest przestępstwem i nic jej nie usprawiedliwia!
Tu znajdziesz informacje gdzie i na jaką pomoc możesz liczyć... więcej »
Jeśli jesteś świadkiem przemocy lub chcesz jej przeciwdziałać np. jako wolontariusz, tu znajdziesz materiały edukacyjne i dalszą informację... więcej »
Dla profesjonalistów przygotowaliśmy niezbędne informacje dotyczące systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz bogatą ofertę szkoleniową... więcej »
Szkolenia Niebieskiej Linii
- Szczegóły
- Kategoria: Niebieska Akademia Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
- Utworzono: 2012-11-20
- Piotr Antoniak
Spis treści
- Szkolenia Niebieskiej Linii
- SZKOLENIA PRZYGOTOWUJĄCE DO UZYSKANIA CERTYFIKATU SPECJALISTY W ZAKRESIE POMOCY OFIAROM PRZEMOCY W RODZINIE
- 1.STUDIUM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE
- 2.STUDIUM POMOCY OFIAROM PRZEMOCY W RODZINIE
- PROCES CERTYFIKOWANIA W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE
- SEMINARIA WARSZTATOWE (40-GODZINNE)
- SUPERWIZJA PRACY NAD PRZEMOCĄ DOMOWĄ
- MAŁE FORMY SZKOLENIOWE (8 i 12-GODZINNE)
- KADRA „NIEBIESKIEJ AKADEMII PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE”
- Wszystkie strony
SEMINARIA WARSZTATOWE (40-GODZINNE)
To propozycja dla tych, którzy są zainteresowani wybraną specyfiką pracy w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Może ona stanowić cenne i niezbędne uzupełnienie dotychczasowych szkoleń potencjalnych uczestników jak również rozpocząć proces specjalizowania się w pracy z konkretnym klientem (dorosłym i dzieckiem). Poza tym wytyczne Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej do prowadzenia szkoleń w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie (na lata 2012-2013)(na podstawie art.8, pkt 5 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie) wskazują że „zaleca się w miarę możliwości organizowanie i umożliwiane udziału w szkoleniach specjalistycznych w większym wymiarze czasowym i o bardziej szczegółowym programie związanym z konkretnymi zagadnieniami (np praca z dorosłymi osobami doznającymi przemocy w rodzinie w tym kobietami, praca z krzywdzonymi dziećmi, pomoc ofiarom wykorzystywania seksualnego, praca z osobami stosującymi przemoc w rodzinie itd.)”.
SEMINARIA WARSZTATOWE (40-GODZINNE) REALIZOWANE SĄ WEDŁUG 2 WARIANTÓW:
WARIANT I – zgłoszenia indywidualne
Miejsce szkolenia: Warszawa
Cena szkolenia: 1000 zł od osoby (cena obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe dla uczestnika)
Koszty dojazdu, wyżywienia i noclegu pokrywa uczestnik. PROCEDURA ZGŁASZANIA SIĘ NA SEMINARIA:
1. Kontakt e-mail do koordynatora szkoleń Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
2. Dokonanie wpłaty na rachunek Instytutu Psychologii Zdrowia
Bank Zachodni WBK S.A. 32 1090 1056 0000 0001 0128 5123
WARIANT II – szkolenie w środowisku lokalnym
Szkolenia lokalne odbywające się na zamówienie we wskazanym miejscu. Rekrutacji uczestników dokonuje Zleceniodawca.
Czas szkolenia: 40 godzin
Cena szkolenia: 10.000 zł. Cena szkolenia jest ceną dla 1 grupy szkoleniowej (ok. 18 osób). (cena obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe dla uczestnika) Więcej informacji uzyskacie Państwo kontaktując się z koordynatorem szkoleń Tomaszem Ziembińskim: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
1. PRACA ZE SPRAWCAMI WG MODELU Z DULUTH
(trenerzy: Marek Prejzner i Izabela Banasiak)
Podczas szkolenia uczestnik:
1. zdobędzie wiedzę na temat:
- w jaki sposób wspólnota lokalna może pomóc w rozwiązywaniu problemu przemocy w rodzinie,
- jak specjalista może przyczynić się do zatrzymania przemocy w rodzinie,
- jakie są cele interwencji wobec osoby stosującej przemoc w rodzinie,
- w jaki sposób przemoc w rodzinie wpływa na otoczenie,
- uzależnienia a przemoc w rodzinie – podwójny problem,
- jakie jest znaczenie przyjęcia pełnej odpowiedzialności za akty przemocy,
- na czym polega praca facylitatora programu korekcyjno edukacyjnego,
- charakterystyki sprawcy, używania przemocy i znaczenia planu bezpieczeństwa,
- jaka jest rola współprowadzących program kobiety i mężczyzny.
- celów programu korekcyjno edukacyjnego,
- narzędzi pracy pomocnych w interwencji wobec stosującej przemoc
- znaczenia dialogu w pracy ze sprawcą przemocy,
- charakterystyki efektywności pracy grupy korekcyjno- edukacyjnej.
2. zdobędzie umiejętności w zakresie:
- prowadzenia programu korekcyjno edukacyjnego dla osób używających przemocy w rodzinie zgodnie z rozporządzeniem MPiPS z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne oraz założeniami Modelu Duluth,
- oceny ryzyka interwencji wobec sprawcy przemocy,
- konfrontowania stereotypów przyczyniających się do używania przemocy.
2. PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY WOBEC DZIECKA W RODZINIE - POMOC PSYCHOLOGICZNA DLA DZIECKA I JEGO RODZICÓW
(trener: Katarzyna Fenik)
Podczas szkolenia uczestnik:
1. zdobędzie wiedzę na temat:
- funkcjonowania dziecka w rodzinie z problemem przemocy,
- relacji dziecka ze sprawcą oraz rodzicem ochraniającym,
- roli rodziców w procesie zdrowienia dziecka - ofiary przemocy,
- bezpośrednich skutków krzywdzenia - wpływu na funkcjonowanie dziecka,
- podstaw terapii więzi dziecka z rodzicem ochraniającym.
2. zdobędzie umiejętności w zakresie:
- diagnozy urazu psychicznego dziecka,
- udzielania informacji i wsparcia rodzicom na temat potrzeb dziecka – ofiary przemocy,
- podstaw terapii więzi dziecka - ofiary przemocy i jego bliskich.
3. BUDOWANIE SYSTEMU PRZECIWDZIALANIA PRZEMOCY W RODZINIE – FUNKCJONOWANIE ZESPOŁÓW INTERDYSCYPLINARNYCH I GRUP ROBOCZYCH
(trenerzy: Renata Durda, Izabela Banasiak)
Podczas szkolenia uczestnik:
1. zdobędzie wiedzę na temat:
- skali zjawiska przemocy w rodzinie i sposobów oceny rozmiarów zjawiska lokalnie,
- budowania strategii w lokalnym programie przeciwdziałania przemocy w rodzinie i ochrony ofiar przemocy w rodzinie,
- integrowania środowiska lokalnego jako jednej z metod koordynacji współpracy poszczególnych służb,
- regulacji prawnych (ustawy, kodeksy oraz akty wykonawcze) przydatnych w obszarze przeciwdziałania przemocy,
- zadań, obowiązków i kompetencji policji, pomocy społecznej, ochrony zdrowia, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz placówek oświatowo-wychowawczych w prewencji i zatrzymywaniu przemocy w rodzinie
- celu pracy gminnych zespołów interdyscyplinarnych ds. przeciwdziałania przemocy,
- grupy roboczej jako metody pracy ze szczególnie trudnymi przypadkami przemocy wewnątrzrodzinnej,
- zasad funkcjonowania zespołu interdyscyplinarnego i grup roboczych (wewnętrzne regulaminy),
- aspektów prawnych ochrony ofiar i izolacji sprawców przemocy w rodzinie,
- procedury ochrony dzieci w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia w oparciu o art. 12a-12c ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
- obowiązków wynikających z procedury Niebieskiej Karty.
2. zdobędzie umiejętności w zakresie:
- umiejętności rozpoznania problemu, diagnozy, określenia potrzeb oraz zasobów lokalnych jakimi dysponujemy,
- planowania i usprawniania współpracy w sprawach konkretnych rodzin i klientów zgodnie z procedurą „Niebieskiej Karty”,
- wytyczania i realizowania celów do jakich powołane są ZI i GR w oparciu o doświadczenia z praktyki zawodowej,
- kierowania pracami zespołu interdyscyplinarnego i grupy roboczej,
- tworzenia planów pomocy z różnych perspektyw dostosowanych do pracy z indywidualnym przypadkiem.
4. POMOC GRUPOWA OSOBOM DOŚWIADCZAJĄCYM PRZEMOCY W RODZINIE
(trener: Renata Kałucka)
Podczas szkolenia uczestnik:
1. zdobędzie wiedzę i rozumienie na temat:
- tworzenia grupy wsparcia dla ofiar przemocy,
- roli i zadań trenera grupowego w grupie wsparcia dla ofiar przemocy,
- elementów pracy grupowej wspierających proces wychodzenia z przemocy,
- narzędzi w pracy grupowej z ofiarami przemocy,
- specyfiki pracy grupowej z ofiarami przemocy.
2. zdobędzie umiejętności w zakresie:
- przygotowania uczestników do pracy grupowej
- stosowania narzędzi w pracy grupowej.
5. PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY SEKSUALNEJ WOBEC DZIECI – ROZPOZNAWANIE I UDZIELANIE DZIECKU POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ
(trener: Magdalena Pietruszka-Pandey)
Podczas szkolenia uczestnik:
1. zdobędzie wiedzę na temat:
- etiologii przemocy seksualnej wobec dzieci,
- rodzajów sprawców i ofiar tego rodzaju przemocy,
- relacji dziecka ze sprawcą oraz drugim rodzicem/opiekunem (gdy sprawcą jest ktoś z rodziny) lub rodzicami/opiekunami (gdy sprawcą jest ktoś spoza rodziny),
- czynników ryzyka w rodzinie, otoczeniu, kulturze,
- prawidłowości dotyczących rozwoju seksualnego dzieci i młodzieży,
- uprawnień zawodowych w zakresie udzielania pomocy i zawiadamiania odpowiednich służb.
2. zdobędzie umiejętności w zakresie:
- diagnozy objawów przemocy seksualnej wobec dziecka (na podstawie jego zachowania oraz czynników rodzinnych i środowiskowych),
- udzielania wsparcia dzieciom będącym ofiarami przemocy seksualnej i budowania relacji i klimatu do ujawnienia przemocy,
- nawiązywania kontaktu z rodzicem/rodzicami, nie będącymi sprawcami przemocy,
- motywowania dorosłych opiekunów do podjęcia działań naprawczych i interwencyjnych,
- stosowania metod projekcyjnych w diagnozie przemocy seksualnej (rysunek rodziny)
- podstaw pomocy psychologicznej dla dziecka
- szukania sprzymierzeńców zawodowych w przeciwdziałaniu i podejmowaniu interwencji.
(Moduły tematyczne: sytuacja ofiary i sprawcy, kompetencje rozpoznawania przemocy seksualnej wobec dzieci, umiejętności udzielania pomocy i wparcia ofierze i rodzinie, budowanie lokalnej interdyscyplinarnej koalicji na rzecz przeciwdziałania zjawisku)
6. PROFILAKTYKA WYPALENIA ZAWODOWEGO W ZAWODACH ZWIAZANYCH Z POMAGANIEM I W SŁUŻBACH SPOŁECZNYCH
(trener: Magdalena Pietruszka-Pandey)
Podczas szkolenia uczestnik:
1. zdobędzie wiedzę na temat:
- rodzajów stylów komunikacji (w tym niewerbalnej) i budowania relacji zawodowych z klientami, współpracownikami, podmiotami zewnętrznymi,
- asertywnych technik pracy i komunikacji,
- mechanizmu stresu, spirali stresu oraz procesu, w jaki dochodzi do wypalenia zawodowego,
- czynników ryzyka w osobowości, otoczeniu, kulturze oraz czynnikach chroniących,
- strategiach radzenia sobie ze stresem,
- uprawnień zawodowych w zakresie stawiania granic w pracy zawodowej.
2. zdobędzie umiejętności w zakresie:
- diagnozy objawów stresu i wypalenia u siebie i innych,
- diagnozy zachowań asertywnych, agresywnych i uległych u siebie i innych,
- stosowania skutecznych technik komunikacji asertywnej w tym niewerbalnej (mowy ciała)
- stosowania i właściwego doboru metod radzenia sobie ze stresem,
- korzystania z metody relaksacji Schultza (treningu autogennego),
- ochrony siebie przed wypaleniem i skutecznej profilaktyki wypalenia zawodowego.
(Moduły tematyczne: stres, asertywność, komunikacja, budowanie własnej strategii chroniącej)
7. KRZYWDZENIE DZIECKA W RODZINIE Z PROBLEMEM ALKOHOLOWYM - diagnoza i pomoc
(trener: Renata Kałucka)
Podczas szkolenia uczestnik:
1. zdobędzie wiedzę na temat:
- mechanizmów funkcjonowania dzieci w rodzinie alkoholowej
- zachowań dzieci wynikających z wychowywania się w rodzinie alkoholowej z problemem przemocy
- zaburzeń więzi w rodzinie alkoholowej
2. zdobędzie umiejętności w zakresie:
- rozpoznawania przemocy u dziecka na tle problemu alkoholowego w rodzinie,
- określania potrzeb dziecka po doświadczeniu przemocy domowej,
- opracowywania planu pomocy rodzinie dotkniętej problemem alkoholowym i problemem przemocy,
- planowania pracy pedagogiczno-psychologicznej z dziećmi wchodzącymi w określone role (bohater, kozioł ofiarny, maskotka, dziecko we mgle),
- prowadzenia rozmowy diagnostycznej z dzieckiem krzywdzonym z rodziny alkoholowej,
- prowadzenia rozmowy interwencyjnej z rodzicami dziecka,
- określanie kontraktu w pracy pedagogiczno-psychologicznej z dzieckiem i jego rodzicami,
- monitoringu i ewaluacji działań pomocowych.