SERBSKA KAMPANIA SPOŁECZNA: NADZY MĘŻCZYŹNI MÓWIĄ, ŻE KOBIETY NIE SĄ MIĘSEM

Kategoria: Akcje, konferencje, kampanie
Utworzono: 2011-02-28

Przysłonięci jedynie przez plansze z cyframi znani serbscy dziennikarze, aktorzy i reżyserzy wystąpili w kampanii „Gole Èinjenice” („Gołe Fakty”) sprzeciwiającej się handlowi ludźmi, przekonując opinię społeczną, że „®ene nisu meso. Deca nisu roblje. Ljudi nisu roba.” („Kobiety nie są mięsem, dzieci nie są niewolnikami, ludzie nie są towarami”). Celem akcji było uświadomienie Serbom ciągle aktualnego problemu oraz zaktywizowanie ich do telefonicznego zgłaszania wszelkich objawów handlu ludźmi.

Kluczowe dla kampanii jest, że to właśnie mężczyźni informują o problemie, wyrażając swoją troskę o kobiety i dzieci. Nie odwołano się do, jak się wydaje, powszechnego pokazywania wykorzystanych kobiet i dzieci. Z drugiej jednak strony twórcy filmu narazili się na zarzut, że pokazanie tylko mężczyzn jest wyrazem ich wyższości nad kobietami i dziećmi. Tymczasem handel ludźmi to nie tylko sprzedawanie kobiet i dzieci do domów publicznych, ale też handel narządami i tanią siłą roboczą - ludźmi, w tym mężczyznami, którzy za swoją pracę otrzymują wynagrodzenie niższe niż dopuszcza prawo danego kraju.

Każdego roku ponad pół miliona osób, w większości kobiet i dzieci, staje się ofiarami handlu ludźmi. Problem ten silnie obecny jest na Bałkanach, m.in. w Serbii. Tam na ludzkiej biedzie, braku perspektyw i środków do życia, a także dyskryminacji żerują handlarze. Ofiary rekrutowane są przez ludzi, których znają, przez obcych, przez fałszywe ogłoszenia, przez internet.

Kampania Gole Èinjenice, piąta w kolekcji kampanii realizowanych przez Astrę, organizację zajmującą się problemem handlu ludźmi, 5 grudnia 2008 roku podczas "La Nuit des Publivores" ("Nocy Reklamożerców") została uznana za najlepszą serbską kampanię społeczną tamtego roku.

D.Sokołowska

Źródło: www.kampaniespoleczne.pl