Hejt w internecie, odcinanie od pieniędzy, chorobliwa zazdrość – myślisz, że w naszych czasach to normalne? #ZmieńMyślenie z AVON.

Kategoria: Akcje, konferencje, kampanie
Centrum Informacji NL

16dni fc 200

Polki czują się bezpiecznie w swoim otoczeniu, ale tylko niewiele więcej niż połowa z nich wierzy w skuteczność systemu prawnego, gdy doświadcza niefizycznych form przemocy – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji AVON w 15 krajach świata. Dlatego 25 listopada br., z okazji międzynarodowej akcji 16 dni przeciwko przemocy wobec kobiet i dziewcząt, marka rozpoczyna kampanię #ZmieńMyślenie, która zwraca uwagę na cyberprzemoc, ograniczanie i kontrolę, przemoc ekonomiczną oraz nagabywanie w przestrzeni publicznej. 

AVON edukuje w zakresie tych czterech rodzajów zachowań, które nie zawsze są postrzegane jako przemoc, i zachęca do przeciwstawienia się im.

Brak wiary w skuteczną pomoc

W Polsce większość, bo aż 82 proc. kobiet czuje się bezpiecznie na ulicy. To bardzo dobry wynik w porównaniu z tym, jak oceniany jest poziom bezpieczeństwa kobiet na przykład w Turcji (27 proc.), RPA (32 proc.) czy Brazylii (43 proc.). Problematyczna wydaje się natomiast kwestia zaufania do systemu sprawiedliwości i postrzegania poziomu zrozumienia niefizycznych form przemocy. 75 proc. kobiet w Polsce wierzy, że organy prawne potraktują przemoc fizyczną jako przestępstwo. Poziom zaufania do systemu prawnego wygląda natomiast znacznie gorzej jeśli chodzi o przemoc psychiczną (58 proc.), czy ekonomiczną (proc.). 89 proc. Polek zdecydowałoby się szukać pomocy u odpowiednich organów w przypadku doświadczenia przemocy, ale jedynie 54 proc. z nich wiedziałoby, gdzie się zgłosić. Prawie co dziesiąta miałaby opory przed wyjawieniem faktu bycia ofiarą*.

*Badanie wykonane w 2018 roku na zlecenie Fundacji AVON na próbie 14 400 kobiet z 15 krajów, w tym 1 000 z Polski). 

#ZmieńMyślenie

Przemoc kojarzy się głównie z fizycznym aspektem – biciem, szturchaniem czy popychaniem. Istnieją jednak również inne jej rodzaje, często uznawane przez społeczeństwo za „normalne” zachowanie. W ramach kampanii #ZmieńMyślenie, AVON edukuje na temat czterech rodzajów przemocy: cyberprzemocy, ograniczania i kontroli, przemocy ekonomicznej i nagabywania w przestrzeni publicznej. 

Akceptacja przemocy wobec kobiet musi się zakończyć, a nasze działania mają do tego doprowadzić. Wzrost świadomości to pierwszy, ale niezwykle ważny krok do zmian społecznych i kulturowych, dzięki którym kobiety będą żyły wolne i bezpieczne. Na całym świecie. - mówi Barbara Goździkowska, Dyrektor Generalna AVON Cosmetics Polska. 

Celem kampanii #ZmieńMyślenie jest uświadamianie, że te formy przemocy, mimo że nie zostawiają śladów na ciele, często ranią nie mniej dotkliwie. To także zachęta dla ofiar, by szukać pomocy, a dla społeczeństwa – by zauważać i reagować. 

Przemoc wobec kobiet to nie tylko agresja fizyczna. Niektóre jej formy trudno rozpoznać i łatwo przemilczeć, ponieważ nie pozostawiają śladów fizycznych. Świadkowie, a często same poszkodowane, nie zdają sobie sprawy, że mają do czynienia z przemocą. Dlatego dostrzeżenie takich zachowań i zrozumienie ich istoty jest pierwszym krokiem, by się od nich uwolnić - mówi Renata Durda, Kierowniczka Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”.

Filmy edukacyjne przedstawiające niefizyczne rodzaje przemocy będą dostępne na stronie internetowej avonkontraprzemoc.pl i w kanałach social media marki od 25 listopada br. 

Wiele działań - jeden cel: zniszczyć przemoc

AVON Kontra Przemoc to kampania społeczna i edukacyjna zainaugurowana w 2004 roku w USA, prowadzona obecnie w ponad 50. krajach na całym świecie. Zakłada ona walkę z przemocą domową wobec kobiet: działania w ramach tej inicjatywy budują świadomość istnienia problemu i koncentrują się wokół edukacji na temat możliwości udzielenia pomocy ofiarom przemocy. 

W Polsce kampania AVON Kontra Przemoc jest prowadzona od 2008 roku. Od 2011 roku AVON jest partnerem Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia", zapewniając środki na funkcjonowanie poradni telefonicznej i e-mailowej dla ofiar i świadków przemocy

W 2018 roku, przy współpracy z Centrum Praw Kobiet i Vital Voices, zostało zorganizowane pierwsze w Polsce wydarzenie pod egidą Instytutu Sprawiedliwości. W Warszawie miały miejsce trzydniowe warsztaty skierowane do osób, które w ramach swojej działalności zawodowej stykają się z problemem przemocy wobec kobiet. Wśród uczestników znaleźli się sędziowie, prokuratorzy, policjanci czy pracownicy organizacji społecznych. 

Prowadzone działania finansowane są w całości dzięki środkom pozyskanym ze sprzedaży produktów AVON „Powiedz STOP Przemocy!” z symbolem nieskończoności dostępnych u Konsultantek AVON, na stronie www.avon.pl i w i katalogu.

Więcej na temat kampanii #Zmień myślenie: http://avonkontraprzemoc.pl/zmien-myslenie/,

Facebook: https://www.facebook.com/Avon/

Instagram: https://www.instagram.com/avon_polska/.