POZNAŃ: SZKOŁA DLA RODZICÓW W KRYZYSIE

08.10.2009

Uczestnicy: rodzice, opiekunowie dzieci Osoba prowadząca zajęcia: Jolanta Graczyk-Ă•gdem Miejsce spotkań grupy: siedziba TKOPD, ul. Garbary 97/2Liczebność grupy: 10 – 12 osóbCzas trwania spotkań: 3 godz. dydaktyczneTerminy: październik 2009 - styczeń 2010Ilość spotkań: 15 (istnieje również możliwość konsultacji indywidualnych)Rozpoczęcie zajęć: 22 października 2009 r., czwartek godz. 17:00

Kryzys w rodzinie to sytuacja trudna dla wszystkich jej członków. Dzieci radzą sobie z tą sytuacją najgorzej i oczekują od rodziców wsparcia, pomocy, zrozumienia i wyjaśnienia. Trudne sytuacje (tzw. problemy), zdarzają się w każdej rodzinie jednak nie każda rodzina próbuje je rozwiązać. Idąc za potrzebami rodziców przygotowaliśmy dla Państwa zajęcia prowadzone metodą warsztatową, które oparte są na programie Joanny Sakowskiej „Szkoła dla rodziców i wychowawców”, poszerzone o zagadnienia związane z kryzysem w rodzinie.

W ramach poszczególnych spotkań omawiana będzie z rodzicami tematyka świadomości własnych celów wychowania, poznanie i rozumienie świata uczuć własnych oraz dziecka; rodzice zdobędą umiejętności rozmawiania o uczuciach, umiejętność stawiania jasnych granic i wymagań, poznają sposoby zachęcania dzieci do współpracy i wspólnego rozwiązywania konfliktów, szukania lepszych niż kara sposobów uczenia dziecka samodyscypliny, wspierania samodzielności dzieci, uwalniania ich od grania ról oraz wzmacniania poczucia własnej wartości dziecka przez pochwałę opisową. Ponadto, czym jest kryzys w rodzinie, role pełnione przez członków rodziny, fazy rozstania rodziców, jak rozmawiać z dziećmi o problemach w domu, jak budować poczucie bezpieczeństwa u dzieci pomimo trudności między rodzicami.

Głównym zadaniem Szkoły dla Rodziców jest wspieranie rodziców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi.

Cele spotkań:

  1. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń.
  2. Przygotowanie rodzin do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie i podejmowania racjonalnych decyzji życiowych.
  3. Wzmacnianie więzi emocjonalnej między rodzicami, a dziećmi poprzez opanowanie konkretnych umiejętności wychowawczych.
  4. Trenowanie umiejętności wychowawczych

Uczestnicy Szkoły dla Rodziców zostaną zapoznani z metodami skutecznej psychoedukacji, ułatwiającymi opanowanie konkretnych umiejętności wychowawczych takich jak:

  • nawiązywanie efektywnej współpracy z dzieckiem,
  • wspólne, konstruktywne rozwiązywanie problemów,
  • wspieranie procesu usamodzielniania się dzieci,
  • rozpoznanie potrzeb psychicznych i uczuć dziecka,
  • konstruktywne stosowanie kar i pochwał,
  • rozwiązywanie problemów metodą „bez porażek”,
  • wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodzicami i rodzeństwem,
  • rozwiązywanie problemów typowych dla rodziny z problemem alkoholowym,
  • poznanie faz rozwojowych dzieci i młodzieży oraz typowych zachowań dla tej grupy wiekowej,
  • rozumienie ról rodziców w rodzinie i w życiu dziecka, pierwiastki męskie i żeńskie.

Budowanie relacji dorosły - dziecko

  • wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane,
  • rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć,
  • aktywne, wspierające słuchanie,
  • motywowanie dziecka do współdziałania,
  • modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka,
  • uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole,
  • wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka,
  • budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka,
  • konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.

Program w dużym stopniu bazuje na cyklu książek A. Faber i E. Mazlish pt. „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”, „Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, żeby samemu żyć z godnością”, „Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny”, „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole”, „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały” (Wydawnictwo Media Rodzina). Prowadzący to doświadczeni trenerzy na co dzień zajmujący się pracą z rodziną kryzysie, diagnozą oraz terapią.

Udział w warsztatach jest bezpłatny.ZAPISY:Dział szkoleńtel. (61) 853 13 93e-mail: szkolenia@kopd.poznan.pl 

Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Poznaniuul. Garbary 97/2, 61-757 Poznańtel. (61) 855 22 78e-mail: sekretariat@kopd.poznan.pl

Spotkania są współfinansowane ze wsparcia udzielonego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a także ze środków budżetu Rzeczpospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.

Źródło: www.ngo.pl

Inne z kategorii

Platforma 116sos.pl w komunikacji miejskiej w Warszawie

Platforma 116sos.pl w komunikacji miejskiej w Warszawie

09.11.2023

Przypominamy, że Platforma 116sos.pl to wsparcie dla osób w kryzysie emocjonalnym poprzez różne środki...

czytaj dalej
NIEBIESKI HYDE PARK

NIEBIESKI HYDE PARK

10.11.2023

Chcemy poznać Wasze zdanie. Zapraszamy Was do wyjątkowej akcji, z...

czytaj dalej

Newsletter Niebieskiej Linii

Dołącz do biuletynu Niebieskiej Linii i otrzymuj wszystkie bieżące informacje o akcjach, szkoleniach, wydarzeniach oraz nowych artykułach.