Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia"
Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
Przemoc w rodzinie jest przestępstwem i nic jej nie usprawiedliwia!
Tu znajdziesz informacje gdzie i na jaką pomoc możesz liczyć... więcej »
Jeśli jesteś świadkiem przemocy lub chcesz jej przeciwdziałać np. jako wolontariusz, tu znajdziesz materiały edukacyjne i dalszą informację... więcej »
Dla profesjonalistów przygotowaliśmy niezbędne informacje dotyczące systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz bogatą ofertę szkoleniową... więcej »
Odzyskać siebie... po doświadczeniu przemocy (16 Dni Akcji Przeciwko Przemocy ze względu na Płeć)
Doznawanie przemocy ze strony bliskiej osoby jest traumatycznym przeżyciem, które wiąże się ze stopniowymi, często nieuświadomionymi metamorfozami, dekonstruującymi tożsamość. Uświadomienie sobie obszarów strat i przekształceń tożsamości wymaga porównania przeszłości z teraźniejszą perspektywą postrzegania świata. Aby dokonać zmian, trzeba uporać się z traumatycznymi wspomnieniami, traktując je jak bagaż doświadczeń, co w rezultacie prowadzi do redefinicji rzeczywistości.
Proces kształtowania własnej tożsamości
Budowanie własnej tożsamości, próba samookreślenia to proces dynamiczny, związany z licznymi kryzysami, który – z uwagi na zmienność otaczającego nas świata – musi być nieustannie ponawiany (por. m.in. Charles H. Cooley, George H. Mead, Zygmunt Bauman, Anthony Giddens). Podejmując wysiłek odpowiedzi na pytanie „Kim jestem?”, pragniemy zachować ciągłość oraz spójność własnego istnienia, stale rozpoznawać siebie mimo zmian, jakie zachodzą w nas samych i naszym życiu, ale też podkreślać swoją oryginalność czy wyjątkowość. W związku z tym punktem wyjścia dla konstruowania obrazu siebie jest historia własnego życia, splatająca się z biografiami innych ludzi, gromadzony przez lata bagaż doświadczeń wiążący nas z przeszłością. Odnosimy się również do typowych dla siebie cech dających poczucie niezmienności, a przy tym uwzględniamy to, co myślą na nasz temat inne osoby, z którymi wchodzimy w interakcje.
Erving Goffman uważał, że każdy człowiek, w zależności od kontekstu sytuacyjnego oraz partnerów interakcyjnych, reprezentuje jedną z trzech rodzajów tożsamości: tożsamość ego (najbardziej prywatne, niedostępne dla innych autodefinicje), osobistą (obraz siebie, który jest udostępniony jedynie bliskim osobom) bądź społeczną (nadawaną zewnętrznie przez innych na podstawie cech uznanych za typowe i związanych z nimi wyobrażeń). Oznacza to, że inni, ważni lub zupełnie obcy ludzie mają udział w konstruowaniu naszej tożsamości, potwierdzając ją lub znacząco modyfikując, co wpływa m.in. na rodzaj podejmowanych przez nas interakcji społecznych. Osoby znaczące dla naszej biografii, z którymi się identyfikujemy, dostarczają nam struktur poznawczych, za pośrednictwem których definiujemy otaczającą rzeczywistość, siebie oraz innych (por. m.in. George H. Mead, Manford H. Kuhn, Anselm L. Strauss, Norman K. Denzin). W okresie dzieciństwa jesteśmy emocjonalnie i poznawczo związani z rodzicami/opiekunami, później natomiast osobą, która konstytuuje nasz obraz siebie może być partner/partnerka.
Określenie własnej indywidualności i poszukiwanie miejsca w świecie jest procesem związanym z licznymi kryzysami, zwykle jednak wysiłki te zostają uwieńczone względnie stabilnym obrazem siebie. Znaczącą rolę w procesie budowaniu osobistej tożsamości odgrywa kontekst społeczno-kulturowy oraz zasoby symboliczne kształtowane w ramach środowiska życia, które umożliwiają strukturyzowanie doświadczeń, nadawanie im sensu oraz interpretowanie znaczeń.
Opowiadając o sobie, często identyfikujemy się z określonym obszarem rzeczywistości społecznej, definiując siebie m.in. przez pryzmat płci, wieku, narodowości czy religii, które wiążą się z określonymi własnościami wpisanymi w tożsamość społeczną. Istotnym obszarem budowania obrazu siebie jest też odwoływanie się do realizowanych ról społecznych (w przypadku kobiet – matki, żony, córki, pracownicy) oraz wpisanych w nie praw i obowiązków, a także właściwych sobie sposobów spełniania oczekiwań społecznych. Opisujemy siebie, przywołując cechy swojego charakteru, które w efekcie skutkują określonymi reakcjami i zachowaniami w konkretnych sytuacjach, charakteryzujemy wygląd zewnętrzny, posiadane umiejętności, wykształcenie, wykonywany zawód, światopogląd. Proces samookreślania może polegać na utożsamianiu się z ważną dla nas osobą lub odkrywaniu, kim z pewnością nie chcemy być. Jednym z wariantów poszukiwania identyfikacji (z kimś lub czymś) jest odwoływanie się do autorytetów, które redukują poczucie wewnętrznego zagubienia. Wówczas potwierdzaniu racji oraz upewnianiu się co do słuszności obranej drogi służy prestiż uznanej i wiarygodnej osoby-wzoru. Podobnie odniesienia aksjologiczne (uosobione w postaci siły wyższej lub przytaczane jako wyznawane wartości) wskazują nam kierunki działania, stanowią wzorzec i cel dążeń.
Stawanie się ofiarą – dekonstrukcja tożsamości
Doznawanie przemocy ze strony bliskiej osoby jest indywidualnym, traumatycznym przeżyciem, które wywołuje poczucie krzywdy i zagubienia, m.in. z uwagi na brak bezpieczeństwa i przewidywalności sytuacji, ale również ze względu na utratę kontroli oraz ograniczenie możliwości samodzielnego działania. Trudne doświadczenia wiążą się z radykalnymi zmianami w przebiegu życia i stopniowymi, często nieuświadomionymi metamorfozami, dekonstruującymi tożsamość. Osoba doznająca przemocy słyszy twierdzenia, które w odmienny sposób interpretują rzeczywistość oraz podważają jej dotychczasowy sposób rozumienia świata. Prześladowca dewaluuje jej inteligencję, umiejętności, umniejsza sukcesy, podkreśla brak samodzielności i zdolności rozwiązywania problemów, krytykuje sposób realizacji ról społecznych (w przypadku kobiet – matki, żony, gospodyni). Odcina od korzeni, wyśmiewa pochodzenie, członków jej rodziny, podkreśla słabość charakteru, umniejsza atrakcyjność fizyczną, dehumanizuje i odziera z godności. Silna więź z człowiekiem stosującym przemoc powoduje, że krzywdzona osoba jest w stanie zinternalizować uprawomocnione przez niego wartości, poglądy czy definicje sytuacji, nawet wówczas, gdy są całkowicie sprzeczne z jej przekonaniami czy z jej systemem wartości (por. Peter L. Berger, Thomas Luckmann). Na podstawie odmiennych interpretacji, opierając się na nowych zasobach symbolicznych, które reprezentuje znacząca osoba, dochodzi do systematycznej redefinicji otaczającej rzeczywistości i obrazu siebie, następuje proces dekonstrukcji tożsamości i przyjęcia jej nowej wersji (w literaturze przedmiotu funkcjonuje określenie „tożsamość ofiary”).
Doznawanie przemocy zmienia wesołą i towarzyską osobę w przygnębioną, coraz bardziej zamkniętą w sobie. Stopniowo zaczyna ona unikać kontaktów z rodziną i znajomymi, z czasem traci kontrolę nad swoim życiem, staje się bezwolna, pasywna, zrezygnowana, brakuje jej odwagi, a wahania oraz wątpliwości przed podjęciem decyzji często paraliżują jakiekolwiek działania. Przemoc i manipulacja, jakiej doświadcza, powodują, że staje się zastraszona, uległa, nie wyraża swojego zdania, nie docenia siebie i ma niskie poczucie własnej wartości. To sprawia, że bez większego oporu podporządkowuje się innej osobie oraz lepiej identyfikuje cudze potrzeby niż swoje własne. Duża wrażliwość pozwala na manipulację jej uczuciami, często też ma poczucie winy, a także usprawiedliwia działania agresora. Towarzyszą jej ciągłe obawy, uczucie napięcia i lęku, niepewność. W związku ze stałą krytyką ma poczucie nieatrakcyjności, obawia się odrzucenia, pragnie akceptacji i uznania. Sytuacja ta umożliwia napastnikowi przesuwanie granic dopuszczalnych zachowań, a tym samym eskalację przemocy (zwiększa się jej brutalność, zmieniają rodzaje i środki nacisku). Traktowana w ten sposób osoba zaczyna myśleć o swojej sytuacji w kategoriach pułapki (widzi coraz mniej możliwych rozwiązań), więc z czasem słabnie jej obrona. Brak aktywności, doznawanie wszystkiego, co się wydarza oraz cierpienie, są elementami rozwijającego się procesu trajektorii, co przypomina staczanie się po równi pochyłej. Centralną postacią egzystencji takiej osoby staje się agresor, a ona podporządkowuje mu wszystkie sfery życia, choć w ten sposób nie unika opresji. Niekiedy, w związku z pogłębiającą się udręką, osoba doznająca przemocy ucieka przed rzeczywistością, ale też przed koniecznością rekonstruowania tożsamości, używając środków zmieniających świadomość lub podejmując próby samobójcze.
Odzyskiwanie siebie – rekonstrukcja własnego „ja”
obowiązki), ofiary losu (posiada wiele wad, jest skazana na porażki, zależna od innych), szarej myszy (nieśmiała, cicha, skryta, bojaźliwa, niewidoczna, jest tłem dla innych) czy Baby Jagi (brzydka, zaniedbana, odrażająca, zła).
Serwisy tematyczne
-
Wiadomości Niebieskiej Linii »
Renata Durda w rozmowie dla INFOR PL
2021-01-21Dla "Niebieskiej Linii" rok 2020 był bardzo trudny. Mieliśmy największą liczbę zgłoszeń od 25 lat. Teraz trudność polegała na…
Bezpłatne spotkanie edukacyjne online "Błędne koło, czyli cykle przemocy domowej" (25.01.2021)
2021-01-20Badania wykazały, że związki, w których występuje przemoc, przechodzą przez trzy fazy powtarzającego się cyklu. Nierzadko to…
-
Aktualności »
Bezpłatne spotkanie edukacyjne online "Błędne koło, czyli cykle przemocy domowej" (25.01.2021)
2021-01-20Badania wykazały, że związki, w których występuje przemoc, przechodzą przez trzy fazy powtarzającego się cyklu. Nierzadko to…
Pomoc w słuchawce, czyli Poradnia telefoniczna „Niebieskiej Linii”
2021-01-12Poradnia Telefoniczna „Niebieskiej Linii”, mimo że nie zastąpi osobistego kontaktu ze specjalistą, stanowi pierwszy krok w pr…
-
Akcje, konferencje, kampanie »
Ruszyła akcja 16 Dni Przeciw Przemocy ze względu na Płeć
2020-11-2516 Dni Przeciwdziałania Przemocy wobec Kobiet& o międzynarodowa kampania organizowana już od 1991 roku przez Women's Global L…
Renata Durda prelegentką VI interdyscyplinarnej konferencji naukowej "Więzi, które chronią. Pomoc w obliczu zmian" (26.11.2020)
2020-11-16Stowarzyszenie Psychoedukacji i Terapii "Evolutio" oraz Dolnośląska Szkoła Wyższa zapraszają na VI Interdyscyplinarną Konfere…
-
Badania i raporty »
Dbałość o prawa człowieka wciąż stanowi wyzwanie
2020-04-26Dunja Mijatović, komisarz ds. Praw człowieka Rady Europy, opublikowała swoje roczne sprawozdanie z działalności za 201…
Przemoc i przeciwności losu w dzieciństwie mogą zmienić mózg
2020-01-23Ludzie narażeni na przeciwności losu w dzieciństwie mogą być bardziej narażeni na zmiany mózgu w okresie dojrzewania, które w…
-
Aktualności prawne »
Francja: Bransoletki elektroniczne dla sprawców przemocy domowej
2020-09-29Francja wprowadza bransoletki elektroniczne dla sprawców przemocy domowej - stanowi dekret w tej sprawie opublikowany w dniu…
Ustawa antyprzemocowa. Projekt przewiduje nakaz natychmiastowego opuszczenie domu przez sprawcę przemocy w rodzinie
2020-03-03Wprowadzenie odrębnego i szybkiego postępowania o nakazanie osobie stosującej przemoc domową opuszczenie mieszkania i zakazan…
-
Warszawa »
Rola świadka w zatrzymaniu przemocy w rodzinie
2021-01-19Celem artykułu jest zachęcenie osób zajmujących się pomaganiem, aby większą uwagę poświęcić świadkom przemocy w rodzinie. Świ…
Kompleksowa pomoc rodzinie z problemem przemocy
2021-01-07Aby efekty działań zmierzających do przeciwdziałania przemocy w rodzinie były skuteczne i trwałe, oprócz pomocy skierowanej d…