Postawy i kompetencje grup roboczych - Część II

31.10.2013

Niebieska Linia nr 5 / 2013

Wnioski z badań własnych - Część II

Mocną stroną systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie są postawy osób wchodzących w skład grup roboczych – pożądane i sprzyjające zajmowaniu się przemocą. Jednak, jak pokazują wyniki badań, nie gwarantują one dobrej jakości podejmowanych działań. Co można zrobić, aby współpraca specjalistów w grupach roboczych w obszarze przeciwdziałania przemocy nie osiągnęła skutków przeciwnych do zamierzonych?

Kilka miesięcy temu Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych we współpracy z Instytutem Psychologii Zdrowia zrealizowała ogólnopolskie badania na próbie blisko 700 osób pracujących w grupach roboczych. Ich postawy i kompetencje zostały omówione w poprzednim numerze Niebieskiej Linii". W tym skoncentrujemy się na opiniach wobec obowiązującego prawa, postulowanych zmianach, a także przyjrzymy się, w jakiego rodzaju szkoleniach uczestniczyli członkowie grup roboczych i jakie są w tym obszarze deficyty.

Udział w szkoleniach

Przynajmniej raz w szkoleniu z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie uczestniczyło 89,2% respondentów, natomiast co dziesiąty nigdy nie brał udziału w żadnym takim szkoleniu. Największy odsetek osób, które przynajmniej raz uczestniczyły w takich szkoleniach odnotowano wśród pracowników oświaty (95%), sądów (92%) i gminnych komisji (93%), zaś najniższy wśród pracowników ochrony zdrowia – 75%.

Ponieważ zjawisko przemocy jest obszarem pracy wymagającym interdyscyplinarnego przygotowania, dlatego w badaniach ustalono udział respondentów w konkretnej tematyce szkoleń. Ponad połowa badanych członków grupy roboczej nigdy (!) nie uczestniczyła w szkoleniach dotyczących:

  • osobistych postaw wobec przemocy,
  • sytuacji psychologicznej osób doświadczających przemocy,
  • kontaktu z osobami doświadczającymi przemocy,
  • kontaktu z osobami stosującymi przemoc,
  • sytuacji psychologicznej dziecka.

Natomiast co trzeci badany (31%) nigdy nie brał udziału w szkoleniu na temat realizacji procedury Niebieskie Karty" (wykres 1).

pikgr2 Wykres 1 NL 5 2013

WYKRES 1. Odsetek osób, które nigdy nie uczestniczyły w szkoleniach o wskazanej tematyce.

Ważnym obszarem badań było sprawdzenie gotowości przedstawicieli grup roboczych do podnoszenia swoich kwalifikacji. Spośród tych, którzy nie brali udziału w szkoleniach dotyczących określonych obszarów tematycznych, najwięcej osób zadeklarowało gotowość udziału w szkoleniach dotyczących kontaktu z ofiarami i sprawcami przemocy – odpowiednio 53% i 54% (wykres 2). W pozostałych przypadkach ponad połowa badanych (od 51% w przypadku tematu sytuacja psychologiczna dziecka" do 79% w przypadku tematu osobiste postawy wobec zjawiska przemocy") nie wyraża chęci podnoszenia swoich kwalifikacji. Z badań wynika, że mamy do czynienia z sytuacją, kiedy znacząca liczba osób pracujących w grupach roboczych nie brała udziału w szkoleniach (patrz wykres 1) i niestety duża część z nich nie ma zamiaru doskonalić w ten sposób swoich kompetencji (patrz wykres 2).

pikgr2 Wykres 2 NL 5 2013

WYKRES 2. Gotowość do udziału w szkoleniach w grupie osób, które nigdy nie brały udziału w poszczególnych szkoleniach.

Szkolenia a kompetencje

Przypomnijmy, że badanymi kompetencjami była wiedza prawna, psychologiczna oraz umiejętności w zakresie kontaktu z klientami grup roboczych. Przy pomocy korelacji r – Pearsona[1] sprawdzono, czy istnieje związek między udziałem w szkoleniach a kompetencjami w poszczególnych obszarach. W przypadku zależności między udziałem w szkoleniach przygotowujących do kontaktu z osobami doświadczającymi przemocy i stosującymi przemoc a kompetencjami w tym obszarze uzyskano słabą korelację r =0,18. Podobnie słaby związek r=0,22 dotyczył udziału w szkoleniach z obszaru psychologii a wiedzą z tego zakresu. Największą zależność, ale wciąż przeciętną, uzyskano między udziałem w szkoleniach z zakresu zagadnień prawnych a kompetencjami w tym obszarze r=0,33. Czyli w pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że udział w szkoleniach nie gwarantuje wystarczającej wiedzy i w rezultacie słuchacze wykładów na temat psychologicznych mechanizmów przemocy w rodzinie" nie potrafią rozpoznać fazy miodowego miesiąca w cyklu przemocy.

Opinie na temat obowiązującego prawa i postulowane zmiany

Interesujące z punktu widzenia użyteczności procedury NK są odpowiedzi badanych na pytanie o to, czy jest ona dobrym narzędziem w pracy z rodzinami, w których dochodzi do przemocy. Pozytywną opinię wobec powyższej procedury wyraża 52,6% respondentów, zaś 19,2% nie zgadza się z takim stwierdzeniem.

Drugą ważną kwestią podejmowaną w tej części badań było sprawdzenie, na ile członkowie grup roboczych oczekują wprowadzenia zmian w rozporządzeniu regulującym procedurę NK i pracę grup roboczych. Po pierwsze 1/3 badanych (32,4%) uważa, że obowiązujące rozporządzenie powinno zostać zmienione, natomiast 21,9% twierdzi, że taka nowelizacja nie jest potrzebna. Najczęściej zmiany w rozporządzeniu sugerują pracownicy pomocy społecznej (40%) oraz policjanci (36,2%), najrzadziej członkowie gminnych komisji (14,3%). Znamienny jest duży odsetek osób, które nie mają zdania w tej sprawie – aż 45,7% (największy odsetek niezdecydowanych jest w grupie gminnych komisji – prawie 70%). Trudno zrozumieć tę nieumiejętność dokonania jednoznacznej oceny, zważywszy na fakt, że każda z badanych służb w pracy opiera się na tym samym akcie prawnym.

Najczęściej postulowaną zmianą (wskazywało ją 58,4% respondentów) było precyzyjne określenie kto i w jakiej formie kończy procedurę NK. Niemal 39% postulowało wprowadzenie zapisu regulującego kwestię wglądu w dokumentację dotyczącą procedury Niebieskie Karty" przez sprawcę i ofiarę przemocy. 38% wskazało, że potrzebną zmianą jest dodanie w Karcie – A numeru PESEL lub daty urodzenia sprawcy przemocy w rodzinie. 35,7% uważa, że należy wprowadzić zapis pozwalający na ograniczenie składu grupy roboczej w przypadku, gdy w rodzinie nie ma dzieci lub nie występuje problem alkoholowy. Skrócenie formularza Karty – A, rozpoczynającego procedurę postulowało 31,2%.

pikgr2 Wykres 3 NL 5 2013

WYKRES 3. Określenie w procentach liczby osób wskazujących na konieczność poszczególnych zmian w zakresie procedury Niebieskie Karty".

Ocena funkcjonowania grupy roboczej

Prawie 90% badanych pozytywnie[2] ocenia swoją współpracę z innymi członkami grupy roboczej, a tylko 3% negatywnie. Reszta nie ma w tej kwestii zdania. 78% respondentów uznało, iż liczba spotkań ich grupy roboczej w stosunku do ilości zadań, które powinny zostać wykonane, była odpowiednia – nie za często i nie za rzadko. 7% respondentów stwierdziło, że liczba takich spotkań była zbyt mała, a 4,6% uważało, że takich spotkań było zbyt dużo. Co dziesiąty badany (10,6%) nie miał w tej sprawie jednoznacznej opinii i wskazywał odpowiedź trudno powiedzieć". Z kolei w kwestii liczebności grupy roboczej, ponad 3/4 badanych stwierdziło, że grupa, w której pracują, ma odpowiednią liczbę osób. Co ósmy badany wyraził przekonanie, że liczba ta jest zbyt mała w stosunku do realizowanego przez grupę zakresu zadań, a jedynie 2% respondentów było w tej sprawie przeciwnego zdania, twierdząc, że w ich grupie roboczej jest za dużo osób.

Szczegółowe analizy statystyczne post hoc pokazały, że policja i pomoc społeczna uzyskały najwyższe oceny jakości współpracy (średnia w tej grupie wynosi 3,9 na skali od 1 do 5), natomiast najniższe oceny uzyskała ochrona zdrowia (w tym przypadku ocena jest przeciętna – zbliżona do środka skali). Nie ma różnic w ocenach gminnej komisji, sądu oraz pracowników oświaty i dla tych grup oceny jakości współpracy są wyższe niż dla ochrony zdrowia, ale niższe niż dla pomocy społecznej.

Bariery w pracy

92,7% respondentów wskazało przynajmniej jedną barierę utrudniającą im pracę w grupie roboczej. Najczęściej była to nadmierna biurokracja (niemal 3/5 badanych), a następnie niechęć ofiar przemocy do współpracy (ponad 2/5) oraz brak w równym stopniu aktywności wszystkich członków grupy (ponad 1/3). Niemal 1/3 respondentów wskazała, że barierą utrudniającą pracę w grupie roboczej są trudności w zgraniu terminów i umówieniu się grupy. Dla ponad 1/4 jest nią brak widocznych efektów pracy grupy oraz zbyt małe kompetencje niektórych jej członków. Nieco ponad 1/5 uznała, że takim czynnikiem są zbyt małe uprawnienia grupy roboczej, a niemal 1/5 w tym kontekście wymieniła niejasne przepisy dotyczące procedury NK oraz zbyt duże obciążenie emocjonalne. Co jedenasty respondent w omawianym kontekście wymienił brak zrozumienia ze strony pracodawcy. Tylko 1,5% badanych wskazało złą atmosferę w grupie roboczej.

Podsumowanie

Mocną stroną systemu przeciwdziałania przemocy są postawy osób wchodzących w skład grup roboczych – pożądane i sprzyjające zajmowaniu się przemocą. Jednak nie gwarantują one dobrej jakości podejmowanych działań (można mieć pozytywną postawę wobec jakiejś marki samochodu, a nawet kupić taki samochód, ale to nie znaczy, że jest się dobrym kierowcą). Wyniki badań pokazały, że poziom kompetencji jest niewystarczający, zwłaszcza w obszarze kontaktu z klientami grup roboczych. A najsłabiej we wszystkich obszarach wiedzy wypadła ochrona zdrowia.

Również ta służba uzyskała najniższe oceny, jeśli chodzi o jakość współpracy. Sprawą niezwykle istotną jest poprawa jakości szkoleń, ponieważ badania pokazały, że udział w nich nie przekłada się na odpowiedni poziom kompetencji. Wydaje się, że konieczne jest wprowadzenie choćby w ramach Wytycznych do prowadzenia szkoleń w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie"[3] bloku dotyczącego kontaktu z klientem grupy roboczej oraz, wzorem dobrej praktyki wyższych uczelni, wskazanie, jakie kompetencje i wiedzę będzie posiadał absolwent takich szkoleń, np. że będzie znał mechanizmy psychologiczne utrudniające osobom krzywdzonym wyjście z toksycznych relacji. Koniecznym jest także zwiększenie czasu trwania szkoleń, bo rekomendowane 24 godziny to stanowczo za mało. Dobrym rozwiązaniem byłoby, aby w ramach ankiet ewaluacyjnych (marzy mi się, żeby je w ogóle robić!) sprawdzać nie tylko ogólne opinie i zadowolenie uczestników, ale przede wszystkim poziom wiedzy po ukończeniu konkretnego szkolenia.

Ponadto dużym wyzwaniem jest zachęcenie osób, które nie uczestniczyły w żadnych szkoleniach do podnoszenia swoich kwalifikacji. Zadanie to może być o tyle trudne, że duża liczba osób wykazała subiektywne przekonanie o swoich wysokich kompetencjach i choć wyniki w teście wiedzy tego nie potwierdziły, to takie idealistyczne wyobrażenia o swoich umiejętnościach mogą ograniczać wewnętrzną motywację, aby doskonalić swój warsztat pracy.

Kodeks etyki zawodowej psychologów mówi, że celem badań w ich dalszej perspektywie jest niesienie pomocy innej osobie w rozwiązywaniu trudności życiowych i osiąganiu lepszej jakości życia" (www.ptp.org). I tak jest w tym przypadku – ostatecznym beneficjentem zrealizowanych badań są nasi klienci. To przecież dla nich został stworzony system przeciwdziałania przemocy w rodzinie, a naszą powinnością jest jak najlepiej w tym systemie pracować i służyć potrzebującym!

Katarzyna Łukowska – zastępca dyrektora Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa.

___________

[1] Korelacja (współzmienność) świadczy o związku dwóch zmiennych i może przyjmować wartości od –1 do 1.

[2] Suma odpowiedzi: bardzo dobrze oraz raczej dobrze.

[3] Wytyczne są opracowywane na podstawie art. 8 pkt 5 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy. Obecne Wytyczne obowiązują do końca 2013 roku.

BIBLIOGRAFIA

Łukowska K. wykład pt. Grupa robocza jako narzędzie pracy w obszarze przeciwdziałania przemocy – postawy, kompetencje i oczekiwania, wygłoszony podczas konferencji Postawy i kompetencje jako kluczowy element polskiego systemu przeciwdziałania przemocy, w dniu 24 kwietnia 2013 r. w Kancelarii Premiera Rady Ministrów.

Łukowska K. Czego nam brakuje w systemie przeciwdziałania przemocy w: Świat Problemów", nr 7 (246), 2013.

Kilka danych uzyskanych w badaniach do indywidualnej refleksji Czytelnika

  • Prawie 30% uważa, że formularz Niebieska Karta to formuła ustrukturalizowanego wywiadu i dlatego należy zadawać pytania zgodnie z kolejnością i stosować technikę – odczytanie pytania i zanotowanie odpowiedzi.
  • Ponad 18% badanych (a w pomocy społecznej ponad 23%!) wolałoby nie zajmować się przeciwdziałaniem przemocy, robią to tylko dlatego, że należy to do ich obowiązków.
  • Ponad 1/4 respondentów nie rozumie dlaczego pomimo doznawanej przemocy ofiary nadal trwają w takim związku, a 14% uważa, że nie da się skutecznie pomóc ofiarom przemocy, bo wcześniej czy później i tak wrócą do sprawcy.
  • 23% respondentów uważa, że jeżeli rodzina ma już założoną Niebieską Kartę i dochodzi do ponownego aktu przemocy, to nie ma potrzeby ponownie wypełniać dokumentacji NK.
  • 44,5% badanych zaprosiłoby na posiedzenie grupy roboczej 15-letnie dziecko będące ofiarą przemocy.
  • Blisko 37% nie wie, co to jest syndrom wyuczonej bezradności.
  • 22% nie wskazuje fazy miodowego miesiąca wśród cykli przemocy w rodzinie (dla porównania 39% wskazało fazę zaprzeczania, choć nie jest ona w cyklach przemocy opisana).
  • Ponad 88% uważa za właściwe postawienie osobie doznającej przemocy pytania: Jak Pani sądzi, dlaczego mąż zachowuje się w tak agresywny sposób?", zaś 34% nie dostrzega nic niestosownego w komunikacie: Jeżeli nie zechce pani zeznawać w sądzie, opowiadając o tym, co pani mąż zrobił, to już całe życie będzie panią pomiatał i nawet my, jako grupa robocza, nie będziemy w stanie temu zaradzić".
  • Co dziesiąty uważa za niestosowne skierowanie do osoby doświadczającej przemocy takiego oto zwrotu: Zanim zaczniemy rozmowę, chcę Panią poinformować, jaki jest cel naszego spotkania".

Jeśli ktoś z Szanownych Czytelników i Czytelniczek chciałby podzielić się swoimi spostrzeżeniami z Autorką niniejszych badań, zachęcam do pisania na adres e-mailowy: katarzyna.lukowska@parpa.pl

Inne z kategorii

Międzynarodowy Dzień Ofiar Przestępstw

22.02.2024

Dziś obchodzimy Międzynarodowy Dzień Ofiar Przestępstw. Reagowanie...

czytaj dalej
Konferencja „Cyberprzemoc krzywdzi naprawdę”

Konferencja „Cyberprzemoc krzywdzi naprawdę”

02.05.2023

czytaj dalej

Newsletter Niebieskiej Linii

Dołącz do biuletynu Niebieskiej Linii i otrzymuj wszystkie bieżące informacje o akcjach, szkoleniach, wydarzeniach oraz nowych artykułach.