ZATRZYMAĆ MOBBING

07.03.2008

– Projekt „Mobbing Stoper” będzie trwał 6 miesięcy. W tym czasie zorganizowane zostaną warsztaty psychologiczne radzenia sobie ze stresem. Przewidujemy też indywidualne konsultacje prawne i psychologiczne dla osób mobbowanych. Będziemy zapraszać pracodawców do mediacji. W uzasadnionych przypadkach zaoferujemy też pomoc przy złożeniu pozwu do sądu – zapewnia Anna Andrałojć, prezes Stowarzyszenia Vox Humana, które realizuje program wspólnie z Instytutem Psychoimmunologii (IP) i Kancelarią Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz (KDGC&K).

Już działa ogólnopolska Linia „Mobbing Stoper” – 0 800 14 15 16 – dla osób poszkodowanych w skutek zachowań, które mogą być uznane za mobbing. Od poniedziałku do piątku przy telefonie dyżuruje prawnik i psycholog. Osoby, które zdecydują się skorzystać na tę formę pomocy, mogą zostać także zaproszone do udziału w innych przedsięwzięciach zaplanowanych w projekcie (szacuje się, że będzie to ok. 180 osób). Dzwonić mogą także pracodawcy, którzy np. chcą wprowadzić w firmie antymobbingowe zachowania. W projekcie odbędą się bowiem seminaria, warsztaty i szkolenia dla przedsiębiorców, menadżerów i kadry zarządzającej zasobami ludzkimi, na których zostaną zaprezentowane efektywne metody postępowania w przypadkach zgłoszenia mobbingu. – Program ma charakter pilotażowy. Będziemy jednak starali się o kolejne środki, aby go kontynuować – zapewnia Anna Andrałojć.

Problem prawny

– Skala mobbingu w naszym kraju jest trudna do oszacowania. Dlatego tak bardzo ważna jest świadomość, że ma ono miejsce, a także wypracowanie mechanizmów, które będą je ograniczać – przekonuje dr Maciej Duszczyk, członek Zespołu Doradców Strategicznych Prezesa Rady Ministrów. Mobbing, w mniejszym lub większym stopniu występuje praktycznie w każdej firmie, najczęściej na uczelniach, w zakładach tzw. budżetówki, urzędach, w handlu, w dużych korporacjach. Mobbing często jest skutkiem „systemu” panującego w przedsiębiorstwie, czyli nieporządku i nieporadnego zarządzania, które powodują powstawanie konfliktów. W przeważającym stopniu zachowania mobbingowe dotyczą relacji szef - podwładny lub relacji pomiędzy członkami danego zespołu. Ale bywają też sytuacje, gdy to dyrektor „atakowany” jest przez pracownika. I choć polski kodeks pracy nakłada na pracodawcę obowiązek przeciwdziałania temu zjawisku, to w praktyce nikt nie wie, jak to robić.

Także z prawnej strony mobbing jest stosunkowo młodym problemem. Nie ma zbyt dużego orzecznictwa w tej sprawie, w kodeksowej definicji występują niedookreślone zwroty (np. uporczywe, długotrwałe nękanie), sędziowie podchodzą dość nieufnie do tego zjawiska, proces dowodowy jest bardzo długi i ciężki (to poszkodowany musi udowodnić, że był np. poniżany i ośmieszany). Trudno jest także zebrać świadków. Zazwyczaj są to pracownicy, którzy zostają w firmie – boją się zwolnienia, czy szykan ze strony przełożonych i dlatego nie chcą zeznawać na korzyść pokrzywdzonego. – W Polsce istnieje trochę autokratyczny model zarządzania, w którym pracodawca jest bardzo surowy, a pracownik mu podległy. Dlatego, między innymi dzięki projektowi „Mobbing Stoper” chcemy stworzyć pewien model kultury pracy i zarządzania zespołem, żeby to zjawisko niwelować – mówi Jan Kordasiewicz z KDGC&K.[...]

Więcej na stronie www.ngo.pl

Inne z kategorii

Nieoczywiste oznaki cierpienia – jak rozpoznać, że dziecko doznaje przemocy? [PODCAST]

Nieoczywiste oznaki cierpienia – jak rozpoznać, że dziecko doznaje przemocy? [PODCAST]

30.06.2024

23.04.2024 o godzinie 18:00 odbył się webinar...

czytaj dalej
Zostań KONSULTANTEM(-TKĄ) w poradni telefonicznej 116 123

Zostań KONSULTANTEM(-TKĄ) w poradni telefonicznej 116 123

22.11.2024

Niebieska Linia IPZ poszukuje:

czytaj dalej

Newsletter Niebieskiej Linii

Dołącz do biuletynu Niebieskiej Linii i otrzymuj wszystkie bieżące informacje o akcjach, szkoleniach, wydarzeniach oraz nowych artykułach.