Przeciwstawić się złu

Renata Durda

Niebieska Linia nr 5 / 2001

   Za nami już połowa kampanii "Dzieciństwo bez przemocy". W sprawozdaniach z lokalnych debat nadsyłacie nam fotografie z obrad i portrety organizatorów. Postanowiliśmy odwdzięczyć się Wam tym samym. 20 września w siedzibie Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia" odbyło się spotkanie sztabu organizacyjnego kampanii, poszerzone o przedstawicieli agencji reklamowej McCann-Erickson Polska, która nadała kampanii kształt medialny (i to całkiem społecznie!). Na zdjęciu widzicie więc niemal wszystkich "ludzi kampanii". A powodem spotkania była nagroda NIPTEL 2001, którą 23 sierpnia br. podczas VIII Spotkań Medialnych w Gdańsku otrzymała nasza kampania.
   Nagroda mediów NIPTEL przyznawana jest od 7 lat. Jej laureatem może zostać wybitny twórca, niezwykła osobowość medialna, producent sięgający po ważne i trudne tematy, człowiek, który wywarł wpływ na kształt mediów w Polsce. Nagroda Mediów NIPTEL promuje profesjonalizm, wartości artystyczne, rzetelność informacyjną. Dotychczas nagrodzone zostały: Radio RMF FM (za bardzo dynamiczny rozwój stacji), Wiesław Walendziak (za odwagę w poszukiwaniu właściwej drogi w reformowaniu telewizji publicznej), Radio Vanessa (za ofiarną i natychmiastową działalność podjętą w czasie powodzi), Program II TVP SA (za programy o środowiskach lokalnych w cyklu "Małe ojczyzny"), Program I TVP SA (za relację z wizyty Ojca Świętego w Polsce w 1999 roku), ks. Józef Tischner (pośmiertnie - za obecność w polskim życiu publicznym, także medialnym).
   W 2001 roku do nagrody nominowano m.in.: Telewizję TVN, Mariusza Waltera, film w "Pustyni i w puszczy", encyklopedię multimedialną PWN, kanał informacyjny TVN 24, Radio ZET, serwis MP3 oraz Adama Małysza.
   Zwycięzcą tegorocznego NIPTEL-a (decydują głosy członków kapituły, którą stanowią poprzedni laureaci) - jak powiedzieliśmy - została kampania społeczna przeciwko krzywdzeniu i zaniedbywaniu dzieci "Dzieciństwo bez przemocy" - za medialny wyraz perspektywicznego myślenia, za przeciwstawianie się złu i odpowiedni wybór formy i treści przekazu. Nagrodę dla organizatorów kampanii wręczył przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji - Juliusz Braun. Przyznanie tej nagrody przez środowisko twórców, nadawców i producentów medialnych daje nadzieję, że problemy społeczne mogą być ważnym i atrakcyjnym tematem w misji edukacyjnej mediów".
   Do kampanii włączyły się wszystkie media, zwłaszcza lokalne, wspierając działania ambasadorów setkami artykułów i audycji. Wydawnictwo Edipress Polska na łamach swoich czasopism - "Twoje Dziecko", "Mamo To ja" i "Przyjaciółka" - od września rozpoczęło drukowanie cyklu "Stop przemocy wobec dzieci", wspartego plakatami i billboardami, które wykorzystywały logo i hasła kampanii (plakat możecie obejrzeć na odwrocie naszej okładki). Akcja ta skierowana została przede wszystkim do rodziców małych dzieci. Widoczna jest głównie w 7 tys. przedszkoli, w których z końcem września pojawiły się plakaty, choć także i na ulicach dużych miast.
   To tylko kilka z przykładów szeroko zakrojonego nurtu informacyjnego.
   W nurcie edukacyjnym kampanii pojawiają się coraz wyraźniej wątki konstruktywnego rodzicielstwa i warsztatów umiejętności wychowawczych. Od połowy października w jej sztabie dostępna jest książka Justyny Dąbrowskiej Zrozumieć dziecko, przedstawiająca pułapki i trudne momenty rodzicielstwa, które są czynnikami sprzyjającymi pojawieniu się przemocy i nadużyć wobec dzieci (i innych członków rodziny). Na stronie 10 drukujemy fragment tej książki. Zamierzamy także promować na łamach pism trafiających do rodziców tematy związane z profilaktyką przemocy, będziemy poszukiwać i rekomendować programy dla rodziców i wychowawców. W tym numerze możecie zapoznać się z programem polecanym przez dra Krzysztofa Wojcieszka oraz przeczytać mądrą rozmowę Ireny Koźmińskiej z Rossem Campbellem - autorem książki Sztuka rozumienia, czyli jak naprawdę kochać swoje dziecko, która doczekała się już 35 wydań.

R.D.