Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia"

Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego

Szukam pomocy

Przemoc w rodzinie jest przestępstwem i nic jej nie usprawiedliwia!
Tu znajdziesz informacje gdzie i na jaką pomoc możesz liczyć... więcej »

Szukam pomocy
Chcę pomóc

Jeśli jesteś świadkiem przemocy lub chcesz jej przeciwdziałać np. jako wolontariusz, tu znajdziesz materiały edukacyjne i dalszą informację... więcej »

Chcę pomóc

Pomagam zawodowo

Dla profesjonalistów przygotowaliśmy niezbędne informacje dotyczące systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz bogatą ofertę szkoleniową... więcej »

dla profesjonalistow sylwetka tmp
Szkolenia Niebieskiej Linii

Instytut Psychologii Zdrowia wprowadził zintegrowany system szkoleń oraz certyfikacji w obszarze przeciwdziałania przemocy... więcej »

Szkolenia

  • O Pogotowiu
    • O nas
    • Aktualne projekty
      • Zrealizowane projekty
    • Zespół
    • Współpraca
      • Partnerzy
      • Sponsorzy - Wesprzyj nas!
      • Przyjaciele
    • Kontakt
  • Pomoc
    • Poradnie Pogotowia
      • Poradnia telefoniczna
      • Poradnia środowiskowa
      • Poradnia mailowa
      • Poradnia prawna
    • Ośrodek Pomocy dla Osób Pokrzywdzonych Przestępstwem
      • Zasady udzielania pomocy w OPOPP
    • Infolinia 116 123
    • Kwestionariusz "autodiagnostyczny" dla kobiet
    • Gdzie szukać pomocy?
      • Warszawa
    • Dla świadków
    • O zjawisku przemocy
    • Nasze rady i zalecenia
  • Edukacja
    • Podstawowe informacje o przemocy
      • Definicje
      • Wybrane informacje i artykuły
    • Materiały edukacyjne
      • Artykuły
      • Informatory, broszury i ulotki
      • Plakaty
      • Literatura i bibliografie
    • Serwis informacyjny
      • Newsletter
      • Archiwum
      • Warszawski Portal Antyprzemocowy
    • Akcje, konferencje i kampanie społeczne
    • Badania i raporty
      • Statystyki
    • Katalog stron www
  • Dla specjalistów
    • Szkolenia
    • Certyfikaty
    • Porozumienie "Niebieska Linia"
      • Lista członków instytucjonalnych
    • Wolontariat
    • Dokumenty (standardy, procedury, programy)
      • Międzynarodowe
      • Ogólnokrajowe
      • Lokalne
    • Czasopismo "Niebieska Linia"
  • Serwis prawny
    • Aktualności
    • Akty prawne
      • Ustawy
      • Rozporządzenia i przepisy
        • Niebieska karta
        • Zaświadczenia lekarskie
    • Ekspertyzy, interpretacje i opinie
      • Orzecznictwo sądowe
    • Prawo w praktyce
      • Najważniejsze przepisy prawne dot. przemocy w rodzinie
      • Wzory pism
    • Kompetencje i zadania służb
      • Zespoły interdyscyplinarne
    • Ośrodek Pomocy dla Osób Pokrzywdzonych Przestępstwem
  • Projekty
  • Dla mediów
    • Informacje prasowe
    • Media o nas / Inni o nas / My w mediach
    • Wyróżnienia, nagrody, konkursy
      • Złoty telefon
      • Konkurs "Policjant, który mi pomógł"
  • Kontakt

Obowiązek zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestepstwa i tryby ścigania przestępstw

  • Drukuj
  • Email
Szczegóły
Kategoria: Najważniejsze przepisy prawne
Utworzono: 2012-11-13
Agnieszka Olszewska

Postępowanie karne uruchamiana jest poprzez złożenie zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa na Policji albo w prokuraturze. Zawiadomienie to można złożyć ustnie do protokołu, złożyć osobiście pismo w sekretariacie lub wysłać listem poleconym. O tym czy na skutek zawiadomienia zostało wszczęte postępowanie, czy też nie, zawiadamiający powinien zostać poinformowany. W przypadku nie udzielania tej informacji w ciągu 6 tygodni od chwili złożenia zawiadomienia można złożyć zażalenie do Prokuratury Okręgowej[1]. Jeśli informacje zawarte w zawiadomieniu uzasadniają podejrzenie popełnienia przestępstwa, to zostaje wszczęte postępowanie karne. Składa się ono z dwóch etapów: postępowania przygotowawczego i sądowego. Faktyczną podstawą wszczęcia postępowania przygotowawczego jest – zgodnie z art. 303 k.p.k. - uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa.

Sposób ścigania przestępstw można podzielić na:

  • publicznoskargowe („z urzędu”) – nie jest tu potrzebna inicjatywa pokrzywdzonego, postępowanie w sprawach przestępstw ściganych w ten sposób w całości wykonywane jest przez prokuraturą bądź policję;
  • publicznoskargoweścigane na wniosek – ściganie tych przestępstw uzależnione jest od woli osoby pokrzywdzonej. Bez wniosku uprawnionego przestępstwo nie może być ścigane przez organy wymiaru sprawiedliwości. Z chwilą złożenia wniosku postępuje się tak, jak przy pozostałych przestępstwach ściganych „z urzędu”;
  • prywatnoskargowe – w takim przypadku postępowanie zostaje wszczęte poprzez złożenie przez pokrzywdzonego prywatnego aktu oskarżenia do sądu. Od tej chwili osoba pokrzywdzona staje się oskarżycielem prywatnym.

Zgodnie z art. 303 k.p.k. jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa, wydaje się z urzędu lub na skutek zawiadomienia o przestępstwie postanowienie o wszczęciu śledztwa, w którym określa się czyn będący przedmiotem postępowania oraz jego kwalifikację prawną[2]. Faktyczną podstawą decyzji o wszczęciu śledztwa może być tylko taki zespół danych, które obiektywnie uprawdopodabniają fakt popełnienia przestępstwa, subiektywnie zaś wywołują wysoki stopień podejrzenia co do zaistnienia tego faktu. Ustawa, mówiąc o uzasadnionym podejrzeniu, wymaga tym samym, aby było ono oparte na racjonalnych przesłankach. Uzasadnione podejrzenie ma się odnosić do konkretnego przestępstwa, a więc czynu, który daje się zakwalifikować z określonego przepisu części szczególnej Kodeksu karnego lub innej ustawy szczególnej[3]. Wyjątkiem od zasady społecznego obowiązku zawiadamiania o przestępstwie jest art. 240 § 1 k.k. sankcjonujący odpowiedzialność karną każdego, kto mając wiarygodną wiadomość, nie zawiadomi właściwych organów o karalnym przygotowaniu, bądź usiłowaniu dokonania przestępstwa. Mowa tu wyłącznie o pewnego rodzaju przestępstwach, do których zalicza się niektóre przestępstwa przeciwko pokojowi, ludzkości, RP, obronności, porządkowi publicznemu, wojenne a także zabójstwo. Jeżeli obowiązek zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa jest obowiązkiem społecznym – w przypadku jego nie dopełnienia nie ma mowy o żadnego rodzaju odpowiedzialności. Jeśli natomiast jest to obowiązek prawny – w takim przypadku osoba go nie dopełniająca podlega odpowiedzialności karnej, a często również dyscyplinarnej. Funkcjonariusz publiczny nie dopełniając temu obowiązkowi popełnia przestępstwo określone w art.231 k.k. oraz dodatkowo podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej.Niewykonanie nakazu przewidzianego w art. 304 § 2 k.p.k. może stanowić przestępstwo stypizowane w art. 231 § 1 lub 2 k.k. wówczas, gdy funkcjonariusz publiczny zobowiązany na podstawie tego przepisu do denuncjacji nie zawiadamia o przestępstwie ściganym z urzędu, pomimo świadomości tego, że je popełniono oraz gdy sam ma świadomość tego, iż przekracza uprawnienia lub nie dopełnia obowiązków i przez to działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego[4].Obowiązek zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu jest wtedy, kiedy z dostępnych materiałów świadczących o popełnieniu przestępstwa wynika wniosek co do posiadania wiarygodnych dowodów popełnienia przestępstwa. Dlatego wiarygodność przestępstwa nieumyślnego sprowadzenia bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa powszechnego, którego udowodnienie sprowadza się do wskazania możliwości powiązania zachowania osoby z późniejszym zdarzeniem, które nie było w zamiarze sprawcy, choć było wynikiem działań polegających na zrealizowaniu znamion przestępstwa nie może być stwierdzona w sytuacji kiedy brak jest możliwości dostarczenia dowodu na okoliczność wystąpienia skutku[5].Zgodnie z treścią art. 115 § 2 k.k. na ocenę stopnia społecznej szkodliwości czynu oskarżonego wpływa postać zamiaru, z jakim działał oskarżony. Działanie ze świadomością pewności niewypełnienia ciążącego na nim ustawowego obowiązku nie pozostaje bez wpływu na ocenę społecznej szkodliwości czynu oskarżonego. Mówiąc o społecznej szkodliwości czynu trzeba mieć na uwadze tę okoliczność, że w ujęciu kompleksowym, które dominuje w doktrynie i judykaturze, o społecznej szkodliwości czynu decydują elementy natury przedmiotowej i podmiotowej. Nie są natomiast istotne okoliczności związane z osobą sprawcy, które wpływają na wymiar kary[6].

Należy także podkreślić, że zgodnie z art.12 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie osoby, które w związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych powzięły podejrzenie o popełnieniu przestępstwa z użyciem przemocy wobec członków rodziny, powinny niezwłocznie zawiadomić o tym Policję lub prokuratora.


[1] Art. 306 §3 k.p.k.
[2] Art. 303 k.p.k.
[3] W. Grzeszczyk, Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Warszawa 2008 Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis (wydanie VI) ss. 752
[4] Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Wojskowa z dnia 12 lutego 2008 r. WA 1/2008, Orzecznictwo Sądu Najwyższego w Sprawach Karnych 2008 poz. 363
[5] Uchwała Sądu Najwyższego - Sądu Dyscyplinarnego z dnia 23 sierpnia 2007 r. SNO 42/2007 Krakowskie Zeszyty Sądowe 2010/5 poz. 27
[6] Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Wojskowa z dnia 8 lipca 2003 r. WA 31/2003, Orzecznictwo Sądu Najwyższego w Sprawach Karnych 2003 poz. 1517

  • « poprz.

Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia"

Placówkę prowadzi:

Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego

CZASOPISMO

Okladka 6 2020 o

NEWSLETTER NL

Kampania "(Nie)Bądź miła"

Plakat-16-dni11x17cali-logos-line

KONKURS

Konkurs "Policjant, który mi pomógł"

Znajdź nas na:

FacebookTwitterGoogle BookmarksFollow @twitterapi

nawa pngPoradnia Telefoniczna Niebieskiej Linii: 22 668-70-00  Czynna codziennie: 12:00 - 18:00. 

Działalność Poradni dofinansowana jest ze środków kampanii Avon kontra Przemoc

Avon-NewVisualID-Activism-EVAW-Gradient-1-01


Algorytmy działania w przypadkach przemocy w rodzinie

PUBLIKACJE

Plakat Niebieskie Karty

   

Plakat: Schemat przebiegu procedury Niebieskie Karty

 

WIADOMOŚCI Z NL

  • Prenumerata dwumiesięcznika "Niebieska Linia" w 2021 roku
  • Nowy numer dwumiesięcznika „Niebieska Linia” (6/131/2020)
  • Renata Durda w rozmowie dla Radio TOK FM
  • Znaczenie sojuszu roboczego w pracy z osobami stosującymi przemoc
  • Renata Durda, o zjawisku przemocy w trakcie pandemii, dla Tygodnika Przegląd
  • Renata Durda panelistką seminarium dot. polskiego i gruzińskiego doświadczenia w realizacji programów pracy ze sprawcami przemocy domowej (14.12.2020)

AKTUALNOŚCI

  • Pomoc w słuchawce, czyli Poradnia telefoniczna „Niebieskiej Linii”
  • Kompleksowa pomoc rodzinie z problemem przemocy
  • Godziny pracy Ośrodka w przerwie świątecznej
  • Renata Durda w rozmowie dla Radio TOK FM
  • Nowy numer dwumiesięcznika „Niebieska Linia” (6/131/2020)
  • Znaczenie sojuszu roboczego w pracy z osobami stosującymi przemoc

Portal psychologiczny Instytutu Psychologii Zdrowia PTP - psychologia.edu.pl Telefon zaufania dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym 116 123 - 116123.edu.pl Telefon zaufania - uzależnienia behawioralne - 801 889 880

logo nl bOgólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie
"Niebieska Linia" IPZ
ul. Korotyńskiego 13, 02-121 Warszawa
tel.: (+48) 22 824-25-01, fax 22 823-96-64
Sekretariat czynny w godzinach: pon.- pt. 09.00-20.00 oraz sob. 9.00 - 13.00.

Copyright © 2014 Instytut Psychologii Zdrowia PTP