Psychopata w organizacji - fazowy model manipulacji

28.02.2010

Niebieska Linia 1/2010

W ciągu ostatniej dekady zagadnienie psychopatii wykroczyło poza obszar zainteresowań psychologów klinicznych czy kryminalnych i stało się przedmiotem uwagi psychologów pracy i organizacji, którzy dla opisu funkcjonowania psychopatów w rzeczywistości biznesu zaproponowali pojęcie psychopaty industrialnego lub korporacyjnego.

Mogłoby się zdawać, że ludzie pod pewnymi względami przypominający sprawców zbrodni, nie mogą z powodzeniem rywalizować z innymi w niekryminalnym świecie współczesnych organizacji. Można by przypuszczać, że nie będą oni zdolni przejść procesu kwalifikacji, a nawet jeśli im się to uda - nie będą w stanie funkcjonować w organizacji przez dłuższy czas, niezauważenie obchodzić kodeksów postępowania czy manipulować podwładnymi, współpracownikami i zwierzchnikami. Współczesne analizy (Babiak, 2007; Babiak, Hare, 2009; Hare, 2006) wskazują, że jednostki psychopatyczne nie tylko z powodzeniem przechodzą przez proces selekcji, ale są także w stanie przez dłuższy czas działać w organizacji, nie ujawniając swej prawdziwej natury. Co więcej, wypowiedzenie umowy o pracę czy dyscyplinarne zwolnienie częściej dotykają ich adwersarzy niż samych psychopatów. Oni potrafią osiągać zaskakująco wysokie pozycje w hierarchii organizacji. Sposób manipulacyjnego funkcjonowania psychopaty w organizacji układa się w fazowy proces, zwykle nie wynikając z planowego postępowania, lecz w sposób naturalny z jego osobowości.

Zgodnie z modelem funkcjonowania korporacyjnych psychopatów, sformułowanym przez Babiaka (1995; 2000, 2007; Babiak, Hare, 2009), typowe strategie tworzą kolejne fazy: wejścia do organizacji, oceny, manipulacji, konfrontacji i wznoszenia się (por. rys. 1).

 RYC 1 PROCES MANIPULACJI PSYCHOPATYCZNEJ

nl 2010 1 wykres3poprawiony

Faza rekrutacji

Sposób bycia psychopaty ukrytego za maską normalności nie tylko nie wzbudza podejrzeń większości ludzi, ale często bywa uznawany za atrakcyjny i korzystny, nie tylko z osobistej perspektywy obserwatora, ale także z punktu widzenia interesów organizacji. Środowisko wymagające szybkości działania, ciągłej adaptacji i nastawienia na rywalizację, w naturalny sposób odpowiada psychopatom - ich skłonności do poszukiwania stymulacji, ryzyka, ekscytacji i rywalizacji - zwłaszcza że często pozwala także na innowacyjność w postępowaniu. Co istotne, składa również obietnicę zysku pod postacią prestiżu społecznego, majątku, władzy, kontroli czy pozycji zawodowej. Często zatem osoby odpowiedzialne za rekrutację błędnie uznają psychopatów za remedium na problemy, z którymi boryka się organizacja.

W przypadku stanowisk niższego szczebla, kiedy można dokładnie określić wymagania stanowiska, procedury selekcji bywają zwykle dość efektywne. Problematyczna okazuje się rekrutacja na stanowiska wyższego szczebla, o dużym polu działania i mniej wyraźnych obowiązkach, kiedy przeprowadzający rekrutację, poszukując trudnych do zmierzenia cech - zdolności przywódczych, wizjonerstwa, umiejętności planowania strategicznego, błyskotliwości czy kompetencji społecznych - kierują się w swych ocenach intuicją i wywieranym przez kandydata wrażeniem.

Sytuacja taka sprzyja psychopatom, dysponującym atutem pod postacią czarującego sposobu bycia i powierzchownego uroku, w połączeniu ze zdolnościami werbalnymi i imponującymi umiejętnościami w zakresie manipulacji. Prezentując wizerunek adekwatny do rozpoznanych oczekiwań stanowiska i osoby prowadzącej rozmowę, a przy tym sprawnie posługując się powierzchownym specjalistycznym żargonem, jawią się jako specjaliści w swojej dziedzinie i kandydaci idealni".

Co istotne, na uwodzący wizerunek psychopaty składają się nie tylko te cechy, których faktycznie nie posiada, ale również te będące wyrazem jego zaburzenia osobowości. Niektóre z nich mogą zostać błędnie zidentyfikowane jako korzystne dla firmy lub odpowiadające jej zapotrzebowaniu (por. tab. 1).

Faza oceny

Dołączający do organizacji psychopata w pierwszej kolejności rozpoznaje i ocenia potencjalne ofiary oraz osoby, które mogą okazać się pomocne bądź stanąć na przeszkodzie. Koncentruje się na wywieraniu pozytywnego wrażenia, studiuje strukturę organizacji i role jej członków, buduje zaplecze na przyszłość. Stara się rozpoznać osoby posiadające władzę - korzysta z wszelkich sposobności, aby nawiązać z nimi kontakt i zyskać szansę przedstawienia siebie jako kompetentnego i lojalnego pracownika. Zarówno władza formalna, jak i nieformalna ma dla psychopaty szczególną wartość. Nawiązuje zatem możliwie silne relacje z osobami, które mają wysokie pozycje w hierarchii firmy, ale także z tymi, które mają dostępem do kanałów nieformalnej komunikacji. Poza oceną potencjalnych korzyści, które mogą przynieść inni, psychopaci identyfikują także słabe punkty i wrażliwe miejsca, co pozwoli zwiększyć skuteczność przyszłego ataku.

Ludzie w otoczeniu psychopaty uzyskują status pionków, patronów lub obserwatorów. Pionkami są osoby posiadające coś, czego psychopata pragnie - informacje, wpływy, pieniądze itp. Wiele z nich jest oczarowanych wizerunkiem psychopaty w takim stopniu, że zgadza się na jego prośby, nawet te niestosowne, i zostaje wmanewrowanych w wyręczanie go w pracy. Patronami są wpływowi pracownicy szczebla kierowniczego, roztaczający opiekę nad psychopatami, wspomagający ich karierę i chroniący przed krytyką. Mianem obserwatorów określa się jednostki, które w danym momencie psychopata rozpoznaje jako nieużyteczne lub nie stanowiące zagrożenia. Tak jak w przypadku pionków i patronów osoby psychopatyczne inwestują wiele sił w utrzymywanie wizerunku, manipulację i robienie dobrego wrażenia, tak nie dbają o to względem obserwatorów. Pozycja ignorowanych daje obserwatorom szansę dostrzeżenia prawdziwego oblicza psychopaty i rozpoznania jego manipulacji.

Dane zbierane w fazie oceny stanowią grunt do kreacji specyficznego fikcyjnego wizerunku psychopaty: idealnego pracownika i przyszłego lidera".

TABELA 1. Cechy psychopatyczne i odpowiadające im etykiety

Cechy psychopatyczne Etykiety korporacyjne

Urok i charyzma

Przywództwo

Odnoszenie się do wzniosłych idei i celów

Wizjonerstwo, dalekowzroczność

Oszukiwanie i manipulowanie

Motywujący, wywierający wpływ, przekonujący

Brak wyrzutów sumienia lub poczucia winy z powodu konsekwencji własnych zachowań

Potrafi podejmować trudne decyzje, zorientowany na działanie

Impulsywność, brak lęku

Wysoka energia, odwaga

Deficyt emocji

Kontrola emocjonalna, silą

Zawyżona samoocena

Wiara w siebie

Orientacja na emocje i poszukiwanie stymulacji

Zdolność do wielozadaniowości

Źródło: Babiak, 2007.

Faza manipulacji

Interpersonalne funkcjonowanie psychopaty korporacyjnego w dużym stopniu sprowadza się do biegłego manipulowaniu innymi. Manipulacja ma zapewnić wymierne korzyści, ale także dostarcza ekscytacji z samej gry i kontrolowania innych.

Warunkiem skutecznej manipulacji - a w konsekwencji wykorzystania organizacji i jej pracowników - jest ukrycie przez psychopatę swego prawdziwego oblicza i zastąpienie go maskami przygotowanymi na potrzeby poszczególnych osób i kontekstów. Psychopata jest więc zmuszony do utrzymywania wielu różnych fasad. Aby uniknąć demaskacji stara się on zapewnić sobie dyskrecję i działać tak, aby w jego kontaktach z manipulowaną jednostką nie uczestniczyły inne osoby, by relacja z nią była utrzymywana w tajemnicy.

Podstawą manipulacji jest nawiązanie możliwie bliskiej relacji z ofiarą. Dokonawszy starannej oceny ofiary i przybrawszy odpowiednią maskę psychopata przekazuje werbalnie i niewerbalnie swej ofierze cztery kolejne komunikaty: podoba mi się to, kim jesteś; jestem taki jak ty; twoje tajemnice są u mnie bezpieczne; jestem dla ciebie idealnym przyjacielem (partnerem itp.). W ten sposób upewnia ofiarę, że darzy ją sympatią i ceni cechy jej charakteru. Dzięki temu, że potrafi domyśleć się spraw, które ofiara woli utrzymywać w tajemnicy, tworzy własny, fikcyjny wizerunek, który owe cechy czy przekonania dopełnia lub odzwierciedla. Dzieląc się osobistymi informacjami, psychopata pozornie się odsłania i ujawnia wzajemne podobieństwo. Ujęta akceptacją i zrozumieniem ofiara przestaje mieć się na baczności i uznaje, że psychopata ceni ją za to, kim jest naprawdę, poza oficjalnym wizerunkiem. Psychopata może wówczas dać ofierze poczucie bezpieczeństwa i obietnicę dalszego pogłębiania wyjątkowej relacji.

Kluczem do sukcesu oplatającej organizację fikcji, jest zastosowanie wyrafinowanych technik manipulowania wobec możliwie wielu osób, celem umocnienia własnej reputacji osoby lojalnej, uczciwej i kompetentnej, jak również dyskredytowania innych (zarówno współpracowników, podwładnych, jak i zwierzchników). Elementem manipulacji jest również wzbudzanie tendencji rywalizacyjnych i konfliktów w otoczeniu, co zakłóca komunikację, odwraca uwagę i minimalizuje dzielenie się przez pozostałych pracowników informacjami. W ten sposób ujawnienie oszustwa zostaje utrudnione, a poziom dyskrecji w organizacji wzrasta, istotnie przyczyniając się do sukcesu psychopaty.

Faza konfrontacji

Gdy ofiara zostanie wyeksploatowana z tego, co wartościowe i staje się bezużyteczna (lub gdy psychopata znudzi się nią), zostaje w bezceremonialny sposób porzucona. Ma to charakter gwałtownej zmiany w relacji - od, wydawałoby się, bliskiej, czy nawet intymnej, do chłodnej i zdystansowanej. Niezdolność do empatii, żalu czy poczucia winy sprawia, że konfrontacja ta przychodzi psychopacie bez trudu. Co uderzające, niektóre z porzuconych ofiar tęsknią za minioną relacją i nie przyjmują do wiadomości, że faktycznie nigdy ona nie istniała. Zdarza się, że pragną powrotu psychopaty, zwłaszcza jeśli uznają go za osobę atrakcyjną fizycznie i osobowościowo. Jednocześnie w fazie tej dochodzi do ataku na reputację przeciwników, którzy ośmielają się podważać pozycję osoby psychopatycznej.

Faza wyniesienia się

Faza ta stanowi kulminacyjny moment procesu manipulacji: psychopata skutecznie doprowadza do upadku swego patrona, często wynosząc się" na jego miejsce, tj. zajmując jego stanowisko i pozycję. Tym samym proces manipulacji może rozpocząć się na nowo - w nowej scenerii i z nowymi aktorami.

Podsumowanie

Szkodliwość psychopatów dla organizacji wynika bezpośrednio z właściwych im cech osobowości i wzorców zachowania: napastliwości, antyspołeczności, niechęci do pracy i poświęcenia, nieuczciwości, dbania wyłącznie o własne potrzeby itp. Mimo to znajdują oni zatrudnienie w organizacjach, w których są w stanie wspinać się po szczeblach kariery, osiągając wysokie stanowiska. Na drodze do sukcesu, władzy i majątku narażają na straty organizację i rujnują kariery innych pracowników.

Jak się okazuje, destruktywna aktywność psychopatów, nawet rozpoznana, rzadko bywa zgłaszana wymiarowi sprawiedliwości. Ofiary nie dokonują zawiadomienia z obawy przed negatywnymi skutkami postępowania karnego, ze strachu przed represjami ze strony psychopaty czy z poczucia wstydu. Również organizacje nie są skłonne upubliczniać faktu oszustwa, obawiając się utraty dobrego imienia. W rezultacie psychopaci stosunkowo rzadko ponoszą konsekwencje swych nadużyć.

Badacze pozostają zgodni co do iluzoryczności założenia, że organizacja może czerpać korzyści z pewnych cech psychopaty - niekiedy jawiących się jako dla niej wręcz zbawienne - nie ponosząc konsekwencji istnienia pozostałych. Współczesne badania nie potwierdzają popularnego niegdyś przekonania, że pewne cechy psychopatyczne mogą być traktowane w niektórych zawodach jako cenne zasoby (por. Lykken, 1995). Uznaje się, że cech i wzorców zachowania składających się na ten typ organizacji osobowości nie sposób od siebie odizolować. Nawet ci psychopaci, którzy postrzegani są jako dobrze przystosowani i odnoszący sukcesy", okazują się ponosić porażki w innych obszarach, a ich sukcesy osiągane są kosztem rodziny czy współpracowników. Instytucja decydująca się na zatrudnienie osób psychopatycznych, musi liczyć się z kosztami wynikającymi z ich narcyzmu, egocentryzmu czy bezduszności

J.G.

BIBLIOGRAFIA

Babiak P. (1995), When psychopaths go to work: A case study of an industrial psychopath, Applied Psychology: An International Review", 44.

Babiak P. (2000), Psychopathic Manipulation at Work (w:) C. B. Gacono (red.), The Clinical and Forensic Assessment of Psychopathy: A Practitioner's Guide, Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.

Babiak P. (2007), From darkness into light: psychopathy in industrial and organizational psychology (w:) H. Herve, J. C. Yuille (red.), The Psychopath: Theory, Research, and Practice (s. 411-428). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.

Babiak P., Hare R. D. (2009), Węże w garniturach. Gdy psychopaci idą do pracy, Poznań: Jeżeli P To Q Wydawnictwo.

Hare R. D. (2006), Psychopaci są wśród nas, Kraków: Wydawnictwo Znak.

Herve H. F., Yuille J. C. (red.), The Psychopath: Theory, Research and Practice, Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.

Lykken D. T. (1995), The Antisocial Personalities, Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.

Inne z kategorii

Wsparcie dla osób pokrzywdzonych przestępstwem w Ośrodkach Funduszu Sprawiedliwości

Wsparcie dla osób pokrzywdzonych przestępstwem w Ośrodkach Funduszu Sprawiedliwości

21.02.2024

Obecnie w całej Polsce działa 305 miejsc świadczenia pomocy finansowych...

czytaj dalej
Daniel Przygoda powołany do  Zespołu Monitorującego do spraw Przeciwdziałania Przemocy Domowej

Daniel Przygoda powołany do  Zespołu Monitorującego do spraw Przeciwdziałania Przemocy Domowej

09.01.2024

Z dumą informujemy, że nasz prawnik Daniel Przygoda został powołany do  Zespołu Monitorującego do...

czytaj dalej

Newsletter Niebieskiej Linii

Dołącz do biuletynu Niebieskiej Linii i otrzymuj wszystkie bieżące informacje o akcjach, szkoleniach, wydarzeniach oraz nowych artykułach.