W KURATORIUM WCIĄŻ DZWONI TELEFON ZAUFANIA

26.07.2007

Tuż przed wakacjami było urwanie głowy. Dzwonek nie przestawał się odzywać - relacjonuje pedagog dyżurny (nie podajemy jego nazwiska, bo specyfika pracy w telefonie zaufania wymaga anonimowości).

Dzwonili głównie rodzice. Skarżyli się na niesprawiedliwie wystawione ich dzieciom oceny i pytali o drogę odwołania.

- Teraz przyszło uspokojenie, co nie znaczy, że telefon w ogóle milczy - mówi dyżurny. Zgłaszane mu problemy dotyczą przede wszystkim wypoczynku dzieci. - Jeśli są to sprawy związane z organizacją kolonii, jedzeniem, stanem technicznym budynku, to odsyłam rozmówców do powołanej specjalnie w tym celu na czas wakacji w kuratorium komórki. Jeśli są to sprawy delikatniejsze, słucham i radzę. Na razie z czysto wakacyjnych spraw nie zdarzyła się taka, która wymagała z naszej strony interwencji - zdradza pedagog.

Wbrew temu, czego można by się spodziewać po telefonie zaufania, młodzież bardzo rzadko dzwoni, by zwierzyć się z problemów miłosnych. Młodzi ludzie za to często zgłaszają wymuszenia komórek, pieniędzy, a nawet... drugich śniadań.

Z ponad tysiąca rozmów, które pedagog specjalny przeprowadził od listopada, 607 zostało zapisanych w dyżurnym zeszycie. Trafiają tam sprawy wymagające zweryfikowania. - Wysyłamy swoich wizytatorów do szkół, by zbadali sytuację. Nie zawsze przekazane przez rozmówcę doniesienia się sprawdzają. Część wymaga jednak interwencji - mówi. - Dzięki telefonom rodziców kilku nauczycieli małopolskich szkół zostało przywołanych do porządku, ponieważ naruszyli obowiązujący system oceniania.

Telefon pomaga też urzędnikom. To z nim wiążą ogromny spadek pisemnych skarg, które co roku wpływają do kuratorium oświaty. Zwykle o tej porze ich liczba wynosiła około setki, tymczasem w tym roku jest ich tylko 20.

- Ludzie nie siadają do stołu i nie piszą skarg, ponieważ znacznie łatwiej swoje problemy przekazać w indywidualnej rozmowie. Tym bardziej że my zgłoszonych spraw nie zostawiamy, tylko je rozwiązujemy - zapewnia dyżurny telefonu.

Numer 667 977 678 działa od poniedziałku do piątku w godzinach: 7.30-15.30, w krytycznych sytuacjach całą dobę. O problemach można również zawiadamiać, wysyłając SMS.

Źródło: www.gazeta.pl

Inne z kategorii

Tydzień pomocy osobom pokrzywdzonym

Tydzień pomocy osobom pokrzywdzonym

19.02.2024

Z okazji rozpoczynającego się tygodnia pomocy osobom pokrzywdzonym...

czytaj dalej
Zaburzenia odżywiania u kobiet a przemoc || PODCAST

Zaburzenia odżywiania u kobiet a przemoc || PODCAST

12.01.2025

W jaki sposób zaburzenia odżywiania...

czytaj dalej

Newsletter Niebieskiej Linii

Dołącz do biuletynu Niebieskiej Linii i otrzymuj wszystkie bieżące informacje o akcjach, szkoleniach, wydarzeniach oraz nowych artykułach.