BADANIA: "BEZPIECZEŃSTWO DZIECI W SZKOLE I W RODZINIE W ŁODZI"

19.12.2008

"Nie było w Polsce takich dużych badań dotyczących jednego problemu. Chodziło nam o to, żeby uchwycić mechanizmy, które rodzą narastanie agresji. Czynniki, które ją generują i czynniki, które mogą wpływać na jej ograniczenie. A przy tej okazji udało nam się zbadać sytuację w łódzkich szkołach i domach" - powiedziała PAP w piątek koordynator badań dr Elżbieta Michałowska.

Według socjologów, generalny wniosek, jaki nasuwa się z badań, jest taki, iż uczniowie liceów i zespołów szkół ponadgimnazjalnych czują się w szkole najczęściej bezpiecznie, gimnazjaliści nieco mniej bezpiecznie, a najmniej bezpiecznie uczniowie szkół podstawowych.

Badania wskazują, że wśród czynników wywołujących zachowania agresywne uczniowie wymieniają różny status materialny, niesprawiedliwość w ocenianiu przez nauczycieli i nudny sposób prowadzenia lekcji, a także doświadczenia przemocy w domu.

Co drugi ankietowany uczeń uważa, że dzieci i młodzież stosują przemoc, ponieważ doświadczają jej w domu i nie potrafią inaczej załatwiać swoich spraw.

Przemoc uczniowie identyfikują częściej z fizycznym znęcaniem, a dużo rzadziej z psychicznym krzywdzeniem. Wśród zachowań związanych z przemocą w szkołach uczniowie najczęściej wymieniali szarpanie, popychanie jak również niszczenie mienia szkolnego. Przemoc psychiczna występująca w szkołach to wyśmiewanie, ośmieszanie i przezywanie.

Zachowanie agresywne kierowane są najczęściej ku słabszym fizycznie, nowym i młodszym uczniom, zaś najrzadziej stosowane są wobec uczniów niepełnosprawnych i zamożnych.

Zdecydowana większość badanych stwierdziła, że może liczyć na pomoc swoich kolegów. Z kolei chwalenie ucznia przez nauczyciela w obecności klasy może być dla takiego ucznia nagrodą, ale także stanowić zagrożenie. Z badań wynika, że ten sposób wyróżniania ucznia może powodować, że pozostali uczniowie będą go traktowali jako ulubieńca nauczyciela, a 20 proc. ankietowanych właśnie w tym upatrywało źródło zachowań agresywnych w szkole.

Badani uczniowie krytycznie oceniają zachowania nauczycieli wobec przemocy. Najczęstszą reakcją nauczycieli na przemoc jest krzyk, usuwanie ucznia z klasy i ośmieszanie. Według socjologów można na tej podstawie stwierdzić, iż nauczyciele reagują przemocą na stosowanie jej przez uczniów.

Z ankiet wynika, że uczniowie rzadko rozmawiają z rodzicami o osobistych przeżyciach i problemach. Rodzice angażują się przede wszystkim w rozmowy dotyczące nauki i obowiązków szkolnych, a inne problemy dotyczące życia codziennego ich dzieci raczej nie pojawiają się jako tematy wspólnych rozmów. Badania wskazują, że o łódzką rodzinę dbają przede wszystkim matki i to najczęściej samotne. Aż 1/5 badanych uczniów wychowuje się tylko pod opieką matki.

"Nasze badania wskazują na kryzys ojcostwa w rodzinie łódzkiej. Dzieci odpowiadały na pytania, które pozwoliły stwierdzić, że kobiety na swoich barkach dźwigają wszystko - bezpieczeństwo dzieci, wspomożenie w nauce, kontakty ze szkołą, rozwiązywanie problemów. Dewaluacja roli ojcowskiej jest ewidentna" - podkreśliła koordynator projektu.

Raport z realizacji projektu trafił już do wydziału edukacji Urzędu Miasta Łodzi. "Wiem, że już wpłynął on na modyfikację programów profilaktycznych i modyfikację pewnych działań edukacyjnych. Właśnie o to chodzi, żeby te badania nie poszły do szuflady, lecz by stanowiły pewną przestrzeń, podstawę do działania" - podkreśliła Michałowska.

Źródło: www.gazeta.plCytowane za www.dzieckokrzywdzone.pl

Inne z kategorii

Premier Tusk wycofał  wniosek złożony przez Morawieckiego

Premier Tusk wycofał wniosek złożony przez Morawieckiego

01.02.2024

“Jak poinformował premier na konferencji prasowej, we wtorek 30 stycznia...

czytaj dalej
Konferencja „Psychoterapia Młodych”

Konferencja „Psychoterapia Młodych”

31.01.2024

Zapraszamy do udziału w konferencji, którą objeliśmy matronatem.Konferencja odbędzie się 18-19.03.2024...

czytaj dalej

Newsletter Niebieskiej Linii

Dołącz do biuletynu Niebieskiej Linii i otrzymuj wszystkie bieżące informacje o akcjach, szkoleniach, wydarzeniach oraz nowych artykułach.