KRZYWDZONE DZIECI CHCĄ STAĆ SIĘ NIEWIDOCZNE - II EDYCJA KAMPANII "ZŁY DOTYK"
Aktualności
Głównym celem kampanii jest profilaktyka przemocy seksualnej wobec dzieci oraz zwiększenie społecznej świadomości problemu, ponadto organizatorzy wyrażają nadzieję, że uda im się także doprowadzić do realnych zmian w prawie - wprowadzenia wymogu zaświadczenia o niekaralności za przestępstwa seksualne dla osób mających w pracy kontakt z nieletnimi.
Akcja została poprzedzona badaniami mającymi na celu ocenę skali przemocy i wykorzystywania seksualnego dzieci na terenie kraju. Na ich podstawie ocenia się, że co siódme dziecko przed 15. rokiem życia jest lub było ofiarą którejś z form molestowania seksualnego. Najczęściej sprawcami były osoby znane dziecku, w tym członkowie rodziny. Do grupy szczególnego ryzyka należą mieszkańcy domów dziecka. Ponad jedna trzecia badanych sądzi, że w sytuacji wymuszania kontaktów seksualnych przez znajomą osobę nie znalazłaby w swoim otoczeniu pomocy.
Na kampanię składają się: spot telewizyjny, spot radiowy, ulotki oraz portal internetowy zlydotyk.pl. Film przedstawia dziewczynkę, która po dźwięku szkolnego dzwonka chowa się w szatni pod kurtkami. Dziecięcy głos informuje szeptem "Dzieci skrzywdzone przez zły dotyk chcą stać się niewidoczne".
Na portalu można znaleźć specjalnie na tę okoliczność przygotowane poradniki dla rodziców i profesjonalistów. Publikacje poruszają zarówno problematykę ochrony dzieci przed molestowaniem, jak i pomocy już skrzywdzonym. Nowością jest moduł e-learningowy - zainteresowani mogą obejrzeć sześć filmów z udziałem ekspertów. W przygotowaniu jest film wideo i zeszyt ćwiczeń dla dzieci zatytułowany "Nie daj się!". W czerwcu na stronie pojawią scenariusze lekcji poświęconych temu problemowi, przeznaczonych dla dzieci z klas I-III.
Na konferencji inaugurującej kampanię udział wzięli m.in. minister edukacji Katarzyna Hall i rzecznik praw dziecka Marek Michalak, który poinformował o swoim wystąpieniu do Ministerstwa Sprawiedliwości w sprawie ratyfikacji przez Polskę konwencji Rady Europy o ochronie dzieci przed seksualnym wykorzystywaniem i niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych.
Kampania medialna potrwa do 13 czerwca, natomiast działania edukacyjne i informacyjne będą prowadzone do końca roku. Każdy, kto chciałby pomóc, może zostać ambasadorem akcji. Szczegóły na stronie http://www.zlydotyk.pl/.
A.Postek

Inne z kategorii

Tydzień pomocy osobom pokrzywdzonym
19.02.2024
Z okazji rozpoczynającego się tygodnia pomocy osobom pokrzywdzonym...
czytaj dalej
Zaburzenia odżywiania u kobiet a przemoc || PODCAST
12.01.2025
W jaki sposób zaburzenia odżywiania...
czytaj dalej