Wychowankowie domów dziecka a przemoc fizyczna
Aktualności
Niebieska Linia nr 1 / 2006
Głównym celem badań, których wyniki przedstawia ten artykuł, było zdiagnozowanie doświadczeń wykorzystywania seksualnego wychowanków domów dziecka - kategorii dzieci i młodzieży uznanych za szczególną grupę ryzyka tej formy krzywdzenia ze względu na często wpisane w ich sytuacje życiowe zaniedbanie, brak bliskich relacji z członkami rodziny, niezaspokojone potrzeby emocjonalne.
Badania przeprowadzono w maju 2005 roku w 39 domach dziecka stanowiących ogólnopolską, celowo-warstwową próbę takich placówek. Badania wychowanków zostały przeprowadzone za pomocą techniki CAPI (Computer Aided Personal Interview). Jest to technika stosowana w badaniach ilościowych, polegająca na przeprowadzaniu wywiadów z respondentami przy użyciu przenośnych komputerów (notebook) zamiast tradycyjnych kwestionariuszy.
Doświadczenia wykorzystywania seksualnego wychowanków postanowiono diagnozować w kontekście innych form wiktymizacji. Umożliwiło to zmniejszenie ekspozycji pytań o kontakty seksualne, a tym samym osłabiło ich drażliwość. Oprócz względów metodologicznych na decyzję tę wpłynęły względy merytoryczne - uzyskanie informacji na temat szerokiego spektrum potencjalnie traumatycznych doświadczeń różnych form przemocy, zagrożenia i straty umożliwia ocenę tego wymiaru życiowej sytuacji wychowanków.
Inspiracją do konstrukcji narzędzia badawczego był Kwestionariusz Wiktymizacji Młodzieży (The Juvenile Victimization Questionnaire) autorstwa Sherry L. Hamby i Davida Finkelhora. Diagnozuje on 35 form krzywdzenia w ramach sześciu generalnych kategorii: przestępstw konwencjonalnych, krzywdzenia dziecka w rodzinie, przemocy rówieśniczej, wykorzystywania seksualnego, wiktymizacji pośredniej - bycia świadkiem różnych form przemocy oraz uczestniczenia w katastrofach i innych niebezpiecznych sytuacjach. Przedmiotem diagnozy są doświadczenia dziecka w ciągu roku poprzedzającego badanie.
Formy wiktymizacji
W badaniach wzięli udział wychowankowie domów dziecka w wieku 15-18 lat: 241 dziewcząt (48,8%) i 254 chłopców (51,2%). Respondentom zadano pytania o ich własne doświadczenia. W przypadku większości form wiktymizacji ci, którzy ich doświadczyli, udzielali również informacji umożliwiających charakterystykę sprawców oraz informacji dotyczących ujawnienia lub zatajenia własnych doświadczeń.
Aby ocenić specyfikę sytuacji wychowanków domów dziecka w porównaniu z sytuacją dzieci i młodzieży wychowujących się w domach rodzinnych, konieczne byłoby odwołanie się do danych charakteryzujących całą populację młodzieży w podobnym wieku w zakresie analogicznych form wiktymizacji. Danymi takimi niestety nie dysponujemy1, stąd ograniczone możliwości formułowania wniosków na temat specyfiki badanej grupy. Dostępne polskie ustalenia badawcze odnoszą się głównie do przemocy rówieśniczej - ta najczęściej była przedmiotem zainteresowania polskich badaczy. Nieliczne programy badawcze diagnozujące szersze spektrum traumatycznych doświadczeń dzieciństwa różnią się zastosowaną metodologią i charakterystyką próby badawczej. Nie zawsze dotyczą doświadczeń ostatniego roku przed badaniem, częściej wszystkich zapamiętanych przez respondenta zdarzeń.
Analizując poniżej wyniki opisujące wyróżnione rodzaje wiktymizacji wychowanków, będziemy jednak tam, gdzie to możliwe, przywoływać istniejące dane badawcze, które pozwolą w pewnym zakresie na interpretację prezentowanych informacji o wychowankach. Będą to przede wszystkim dane z badań Krystyny Ostrowskiej i Janusza Surzykiewicza, którzy w latach 1997 i 2003 przeprowadzili badania na temat zachowań agresywnych uczniów w szkole i poza szkołą na próbie uczniów wszystkich typów szkół w Polsce (Ostrowska, Surzykiewicz 2005) oraz z badań Anny Brzezińskiej i Elżbiety Hornowskiej nad agresją i przemocą wobec dzieci i młodzieży - uczniów szkół poznańskich (Brzezińska, Hornowska 2004). Użyteczne będzie również przytoczenie ustaleń badawczych na temat skali zjawiska wykorzystywania seksualnego dzieci w Polsce, które były rezultatem programów badawczych realizowanych w ostatniej dekadzie w naszym kraju (Fluderska, Sajkowska 2001, Izdebski 2000).
Tabela 1. Porównanie skali przestępstw konwencjonalnych wobec wychowanków domów dziecka i uczniów gimnazjów i szkół ponadpodstawowych (%)
Forma wiktymizacjiWychowankowie domów dziecka
Uczniowie 20011 Brzezińska, Hornowska
Uczniowie 20032 Ostrowska, Surzykiewicz
Kradzież
70
21
8; 13 3; 10 1; 10
Rozbój
18
-
4; 10
Zniszczenie rzeczy
47
-
12; 4
Napad
24
-
2; 5
Przestępstwa konwencjonalne
Porównanie frekwencji różnych doświadczeń wiktymizacji pokazało, iż wśród tych występujących najczęściej znajdują się kradzieże i akty wandalizmu - niszczenie własności wychowanków. 70% z nich doświadczyło w ostatnim roku kradzieży, przy czym aż 42% więcej niż jeden raz. Blisko 1/5 wychowanków odebrano bądź próbowano odebrać ich własność siłą lub grożąc użyciem siły, 6% padło ofiarą takiego rozboju kilkakrotnie.
Spośród 47% wychowanków, którym umyślnie zniszczono w ciągu ostatniego roku ich własność, połowie (23%) zdarzyło się to kilka lub wiele razy.
Co czwartego z badanych napadnięto z użyciem niebezpiecznego narzędzia, 8% więcej niż jeden raz.
Kradzieże i wandalizm to realia placówkowego życia. Potwierdzają to prezentowane ustalenia badawcze i opinie praktyków. Tak częste doświadczenie łamania uznanych norm społecznych chroniących prywatną własność, może być przyczyną relatywizmu i zobojętnienia na takie zasady moralne. Może również skutkować poczuciem krzywdy, frustracją i chęcią odwetu.
Przemoc ze strony dorosłych
Co trzeci wychowanek w ciągu ostatniego roku został uderzony lub pobity przez osoby dorosłe - w tym 10% kilka, 4% wiele razy. Spośród badanych, którzy doznali przemocy fizycznej, najwięcej osób wskazało, że sprawcą był ktoś z rodziny. Połowa badanych, których pobili dorośli (51%) doświadczyła tego ze strony swoich najbliższych. Jak pokazują deklaracje wychowanków, kary fizyczne stosują również wychowawcy w placówce - niemal co trzecia ofiara przemocy fizycznej (30%) została pobita przez wychowawców z domu dziecka. W dalszej kolejności sprawcami przemocy fizycznej były osoby znajome (14%) i nauczyciele (11%). Mimo iż pytanie dotyczyło przemocy ze strony bliskich dorosłych, 5% wychowanków wskazało jako sprawców doznanej przemocy fizycznej osoby nieznajome.
Według deklaracji wychowanków dorośli znacząco częściej niż bicie stosowali wobec nich różne formy przemocy psychicznej. Ponad połowa wychowanków (57%) doświadczyła w ciągu ostatniego roku wyzywania i poniżania ze strony dorosłych. 35% miało takie doświadczenia więcej niż raz. O stosowanie przemocy psychicznej wychowankowie najczęściej oskarżali członków swojej rodziny (45% ofiar przemocy psychicznej). Jednak niemal równie często byli to dorośli, których opiece zostali powierzeni w placówce (43%). Co czwarty wychowanek doświadczający poniżania, obrażania i krzyków doznał ich ze strony nauczycieli w szkole. W dalszej kolejności byli to znajomi dorośli (15%) i nieznajomi (2%).
Wiktymizacja pośrednia w środowisku rodzinnym - bycie świadkiem przemocy pomiędzy rodzicami lub pomiędzy rodzicami a rodzeństwem - zdarzała się wychowankom niemal równie często jak bezpośrednie doświadczenia przemocy. Co trzeci wychowanek pomimo przebywania w placówce był w ciągu ostatniego roku świadkiem przemocy pomiędzy rodzicami, 19% było świadkiem agresji bliskich osób więcej niż raz. Blisko połowa respondentów była świadkiem bicia i innych form przemocy fizycznej rodziców lub opiekunów wobec ich rodzeństwa.
Na podstawie informacji zgromadzonych w trakcie badania nie można ocenić, czy sytuacje pośredniej i bezpośredniej wiktymizacji w ramach przemocy domowej były ze sobą powiązane. Czy w trakcie awantur domowych ofiarami silniejszego członka rodziny, np. ojca, padała zarówno żona, jak i dzieci? Czy rodzice wzajemnie stosowali wobec siebie przemoc, czy też jedno z nich było ofiarą? Opis relacji przemocowych w rodzinach badanych wykraczał poza cel prowadzonych badań. Dane dotyczące wiktymizacji pośredniej pozwalają jednak podejrzewać, że w znacznej części rodzin wychowanków dochodzi do przemocy pomiędzy dorosłymi. Sami wychowankowie nie są już dziećmi, mają 15 lat i więcej, więc przemoc, której doświadczają w rodzinie, zapewne nie ma formy dyscyplinujących klapsów. Bycie świadkiem krzywdzenia bliskiej osoby może być bardzo traumatycznym przeżyciem. Mimo że nie boli fizycznie, może być przyczyną zastraszenia, bezradności czy buntu. Doświadczenia przemocy domowej nie były przedmiotem zainteresowania w przytaczanych wyżej badaniach zachowań agresywnych wśród młodzieży. W innych badaniach diagnozujących skalę stosowania kar fizycznych wobec dzieci w różnych miastach Polski (Sajkowska, Siemaszko 1999) 10 - 42% badanych deklarowało, że dostaje czasami lanie, a 28 - 35%, że stało się ofiarą przemocy werbalnej i poniżania ze strony członków rodziny. W świetle tych danych, które nie ograniczały się do doświadczeń jednego roku, a opisywały ogół doświadczeń młodych respondentów, sytuacje przemocy domowej wobec wychowanków trzeba uznać za wyjątkowo częste.
Tabela 2. Przemoc domowa - doświadczenia wychowanków domów dziecka (%) (N=495)
Forma wiktymizacji
Nie zdarzyło mi się
Zdarzyło mi się
jeden raz
kilka razy
wiele razy
Przemoc fizyczna - rodzice, opiekunowie
69
17
10
4
Przemoc werbalna, poniżanie
43
22
23
12
Bycie świadkiem przemocy fizycznej pomiędzy rodzicami lub członkami rodziny
67
15
12
6
Bycie świadkiem przemocy rodziców wobec rówieśników/rodzeństwa
49
24
20
7
Tabela 3. Przemoc rówieśnicza - doświadczenia wychowanków domów dziecka (%) (N=495)
Forma wiktymizacjiNie zdarzyło mi się
Zdarzyło mi się
Jeden raz
Kilka razy
Wiele razy
Przemoc rówieśnicza fizyczna
66
20
11
3
Przemoc rówieśnicza zbiorowa
81
13
5
1
Przemoc na randce
89
7
2
2
Znęcanie się/przemoc psychiczna rówieśnicza
80
12
7
1
Bycie świadkiem przemocy fizycznej wobec rówieśników
34
26
29
12
Bycie świadkiem znęcania się nad rówieśnikami
34
26
27
10
Przemoc rówieśnicza
W kategorii "przemoc rówieśnicza" znalazły się jakościowo różne formy wiktymizacji wychowanków. Kryterium był wiek sprawców przemocy. I tak w kategorii tej znalazła się fizyczna i psychiczna (znęcanie) przemoc ze strony rówieśników, z którymi kontaktują się wychowankowie w szkole, placówce i poza tymi instytucjami. Przemoc taka może mieć również kwalifikowaną formę przemocy zbiorowej - napadów i wymuszeń przez grupę młodzieży. Sprawcami częściej są tu nieznajomi. Ostatnia subkategoria to przemoc na randce - sprawcą najczęściej jest znajomy rówieśnik, działający w ramach szczególnej relacji z ofiarą.
Według deklaracji wychowanków najczęstszym doświadczeniem z tej kategorii jest przemoc fizyczna, doznało jej 34% badanych, 14% kilka razy lub wielokrotnie. Wyniki pytania o sprawców tej przemocy pokazują, że najczęściej są to szkolni koledzy wychowanków (47% wskazań). Niemal równie często biją koledzy lub koleżanki z placówki (41%). 19% wychowanków doświadczyło przemocy ze strony rodzeństwa. Na kolegów z podwórka, innych niż rodzeństwo członków rodziny oraz nieznajomych wskazywało po kilka procent wychowanków, którzy w ostatnim roku zostali pobici przez rówieśników.
20% respondentów deklaruje, że doświadczyło w ostatnim roku przemocy psychicznej ze strony rówieśników, z czego blisko połowa wielokrotnie. Czy taki rezultat jest odbiciem rzeczywistości, jeśli chodzi o zakres doświadczeń przemocy psychicznej w badanej grupie młodzieży? Wydaje się, iż w znacznej mierze jest on wynikiem przyjętej definicji badawczej pojęcia "przemoc psychiczna". Ponieważ samo pojęcie jest bardzo pojemne i nieostre, zdecydowaliśmy się na zawężenie go do "znęcania się", to zaś opisane zostało jako "zmuszanie do wykonywania poleceń, częste popychanie, szarpanie za włosy lub ubranie".
Jak widać traktowanie takie jest syndromem krzywdzących zachowań rówieśników, ma również elementy przemocy fizycznej.Przypomnijmy, że połowa wychowanków znała osoby tak traktowane przez rówieśników.
Co piąty wychowanek (19%) spotkał się w ciągu ostatniego roku z zagrożeniem ze strony grup nieletnich, 6% doświadczyło takiego zagrożenia więcej niż raz. Nie uzyskiwano w trakcie badania szczegółowych informacji, jaki charakter miał atak z ich strony, pytanie sugerowało, że respondent miał być w takiej sytuacji "pobity, zaczepiony lub napadnięty". Co oczywiste, różnica pomiędzy zaczepką a pobiciem jest zasadnicza, często jest jednak wyłącznie efektem dynamiki spotkania z grupą agresywnej młodzieży poszukującej ofiary. Stąd właśnie skala takich spotkań była przedmiotem diagnozy. Przemocy ze strony partnera na randce doświadczyło 11% badanych, 4% więcej niż raz.
Wykres 1. Sprawcy rówieśniczej przemocy fizycznej wobec wychowanków, N=167
Wiktymizacja pośrednia
Znacząco częstsze niż bezpośrednie doświadczenia przemocy rówieśniczej były sytuacje określane tu jako wiktymizacja pośrednia - bycie świadkiem przemocy zadawanej kolegom lub koleżankom lub znęcania się nad nimi. Świadkami pobicia rówieśników było 66% badanych, 41% więcej niż jeden raz. Podobny odsetek wychowanków (62%) był obecny w trakcie rówieśniczego znęcania się psychicznego, ponad połowa świadków znęcania (36%) uczestniczyła w takich sytuacja więcej niż raz w czasie ostatniego roku.
Informacje o tak rozumianej wiktymizacji pośredniej dostarczają wiedzy o doświadczeniach respondentów i są tym samym innymi informacjami niż omawiane poprzednio dane na temat doświadczeń ich rówieśników. Bycie świadkiem przemocy w środowisku rówieśniczym może potencjalnie skutkować traumą, poczuciem zagrożenia i bezradności. Decyduje o tym szereg zmiennych charakteryzujących takie sytuacje, które nie były diagnozowane w badaniu.
Jak dowodzi porównawcza analiza wyników badań nad przemocą rówieśniczą, wychowankowie domów dziecka znacznie częściej niż ich rówieśnicy spoza placówek doświadczają diagnozowanych w badaniu form takiej przemocy. Blisko trzykrotnie wyższy wśród wychowanków jest odsetek tych, którzy zostali pobici przez rówieśników.
Wychowankowie znacząco częściej byli ofiarami napaści zbiorowej. Częściej niż młodzi respondenci innych badań deklarują, że doświadczyli znęcania się przez rówieśników, chociaż opis tego doświadczenia w kwestionariuszu, który wypełniali, był bardziej drastyczny niż w kwestionariuszach zastosowanych w badaniach uczniów, a dane dotyczą doświadczeń ostatniego roku, nie zaś wszystkich doświadczeń, jak w badaniach Brzezińskiej i Hornowskiej. Znacznie większa skala wiktymizacji wychowanków w tym zakresie wynika zapewne z doświadczeń przemocy w placówce. To koledzy z domów dziecka najczęściej są sprawcami przemocy rówieśniczej.
Możliwości uzyskania pomocy
Wychowankowie proszeni byli o ocenę możliwości uzyskania pomocy i wsparcia w wybranych sytuacjach opisanych w kwestionariuszu. Odpowiadając na to pytanie, niektórzy z nich mogli odwołać się do swoich doświadczeń. W przypadku tych, którzy takich doświadczeń nie mieli, ocena odnosiła się zapewne do przewidywanych, potencjalnych zasobów pomocy oraz do doświadczeń rówieśników związanych ze wsparciem, jakie uzyskali w trudnych dla nich sytuacjach. Ze względu na hipotetyczny charakter prezentowanych sytuacji, zrozumiały jest wysoki odsetek odpowiedzi "trudno powiedzieć" w tym bloku pytań. W niemal każdej opisanej sytuacji kilkanaście procent badanych udzielało takiej odpowiedzi.
Swoje opinie na temat możliwości uzyskania pomocy w różnych sytuacjach respondenci wyrażali za pomocą skali od 1 do 5, gdzie 1 oznaczało - na pewno znalazł(a)bym pomoc, 4 - na pewno nie znalazł(a)bym pomocy, a 5 - oznaczało trudno powiedzieć, czy znalazł(a)bym pomoc.
Odsetki wskazań na kategorie "na pewno znalazł(a)bym pomoc" i "raczej znalazł(a)bym pomoc" świadczą o tym, że w każdej z przedstawionych sytuacji większość wychowanków optymistycznie ocenia możliwość uzyskania pomocy.
Należy zwrócić szczególną uwagę na średnie wartości, które pozwalają na uszeregowanie poszczególnych sytuacji w sposób obrazujący ocenę możliwości uzyskania pomocy w każdym prezentowanym przypadku. Widać wtedy wyraźnie, że w odczuciu badanych respondentów największe szanse na uzyskanie pomocy mają kolejno w sytuacji: choroby, przemocy rówieśniczej, przemocy o podłożu seksualnym, w sytuacji osamotnienia, problemów z używkami, problemów związanych z interakcją z najbliższym otoczeniem, a na końcu w sytuacji przemocy ze strony dorosłych - rodziny i wychowawców. Obawa, że zostanie się osamotnionym w sytuacji, gdy najbliższe osoby powołane do opieki i wsparcia staną się agresorami i sprawcami krzywdy, wydaje się zrozumiała i zasadna.
Warto również zauważyć, iż w każdej zaprezentowanej wychowankom sytuacji kilkanaście procent deklarowało, iż pozostaliby sami ze swoim problemem.
Opinie na temat możliwości znalezienia pomocy w sytuacjach przemocy ze strony kolegów i koleżanek z placówki, wychowawców i nauczycieli oraz w sytuacji przemocy w rodzinie respondenta pozostają w korelacji z placówką wychowawczą, w której przebywają wychowankowie. Stwierdzono znaczące zróżnicowanie opinii wychowanków w placówkach, co można interpretować jako zróżnicowanie klimatu wychowawczego, relacji pomiędzy wychowawcami, dyrekcją a wychowankami. Interpretację tę potwierdza obserwacja, iż w przypadku każdej z analizowanych zmiennych zależnych (pomoc w sytuacjach przemocy rówieśniczej w placówce, pomoc w przypadku przemocy ze strony wychowawców, pomocy w sytuacjach przemocy domowej) wychowankowie tych samych placówek najczęściej deklarowali, że nie uzyskaliby pomocy, jeśli spotkałyby ich kłopoty związane z doświadczaną przemocą.
Podsumowanie
1. W opinii wychowanków najczęściej występującymi wśród ich rówieśników formami wiktymizacji są kradzieże i przemoc rówieśnicza. 3/4 badanych ma znajomych, którzy w ostatnim roku doświadczyli takich zachowań.
2. Aż 17% wychowanków deklarowało, że znają przynajmniej jedną osobę, która była w ostatnim roku zmuszana do uprawiania seksu. Co dziesiąty respondent był bezpośrednim świadkiem takiej sytuacji. Blisko połowa respondentów zna w środowisku swoich znajomych kogoś, kto przed ukończeniem 15. roku życia odbył stosunek seksualny z osobą dorosłą.
3. Najczęściej doświadczane przez samych wychowanków formy wiktymizacji wiązały się z naruszeniem ich prawa własności - w ciągu ostatniego roku 70% respondentom ukradziono jakąś rzecz, której już nigdy nie odzyskali, a blisko połowa z nich doświadczyła celowego zepsucia bądź zniszczenia rzeczy, która do nich należała. Doświadczenia takie były znacząco częstsze wśród wychowanków niż wśród ich rówieśników spoza placówki.
4. Częste były przypadki przemocy ze strony osób dorosłych wobec wychowanków - ponad połowa doznała w ciągu ostatniego roku przemocy werbalnej, poniżania, a prawie 1/3 padła ofiarą przemocy fizycznej. Sprawcą najczęściej był ktoś z rodziny. Kary fizyczne stosują również wychowawcy w placówce - niemal co trzecia ofiara przemocy fizycznej została pobita przez wychowawców z domu dziecka.
5. Blisko 1/3 badanych padła ofiarą fizycznej przemocy ze strony rówieśników, a 20% doświadczyło z ich strony różnych form znęcania. Tyle samo zostało napadniętych przez młodych ludzi działających w grupie. Sprawcami przemocy są niemal równie często koledzy i koleżanki ze szkoły i z placówki. Odsetek wychowanków, którzy zostali pobici przez kolegów w ciągu ostatniego roku jest ponad trzykrotnie wyższy niż wśród ich rówieśników spoza placówki.
6. Większość wychowanków optymistycznie ocenia możliwość uzyskania pomocy w trudnych sytuacjach życiowych, jednak w każdej zaprezentowanej im sytuacji kilkanaście procent deklarowało, iż pozostaliby sami ze swoim problemem. Deklaracje takie najczęściej dotyczyły przemocy ze strony dorosłych - rodziny i wychowawców.
BIBLIOGRAFIA
Brzezińska A., Hornowska E. (red.) (2004), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Fluderska G., Sajkowska M. (2001), Problem krzywdzenia dzieci w Polsce. Postawy i doświadczenia dorosłych Polaków, Warszawa: Fundacja "Dzieci Niczyje".
Izdebski Z. (2000), Wiedza i przekonania o HIV/AIDS w społeczeństwie polskim. Zachowania seksualne, Warszawa: PWN.
Izdebski Z., Ostrowska A. (2003), Seks po polsku, zachowania seksualne jako element stylu życia Polaków, Warszawa: Muza.
Ostrowska K., Surzykiewicz J. (2005), Zachowania agresywne w szkole. Badania porównawcze 1997 i 2003, Warszawa: CMPPP.
Sajkowska M., Siemaszko J. (1999) Dziecko jako ofiara krzywdzona Raport z badań. Warszawa. FDN
1 Prezentowane dane odnoszą się do uczniów gimnazjów i szkół średnich. W pytaniach o doświadczenia wiktymizacji nie określano okresu, w jakim miały miejsce. Deklaracje respondentów dotyczą więc wszystkich zapamiętanych doświadczeń tego rodzaju.
2 Dane odnoszą się do doświadczeń wiktymizacji w szkole (przed średnikiem) i poza szkołą. Kolejne liczby prezentowane tu w kategorii "kradzież" dotyczą odsetka młodzieży, której zabrano pieniądze lub rzeczy o wartości do 10 zł, 10 -100 zł i powyżej 100 zł, w szkole i poza szkołą.
M.S.
Inne z kategorii
Działalność sieci Ośrodków Pomocy Osobom Pokrzywdzonym Przestępstwem w języku migowym
23.02.2024
Na naszym kanale na YOU Tube osoby niesłyszące znajdą informację...
czytaj dalej
Zostań KONSULTANTEM(-TKĄ) w poradni telefonicznej 116 123
22.11.2024
Niebieska Linia IPZ poszukuje:
czytaj dalej